Normal_opvang_kinderopvang_speelgoed_blokken

De vroeg- en voorschoolse educatie (vve) in Nederland heeft “nul resultaat”. Dat zegt hoogleraar Kinderopvang Rubben Fukkink van de Universiteit van Amsterdam (UvA) in het tv-programma Brandpunt. De hoogleraar deed samen met zijn collega Ron Oostdam onderzoek naar voorscholen in opdracht van BoiNK, de belangenvereniging voor ouders. Naar aanleiding van het onderzoek wil een ruime meerderheid van de Tweede Kamer een debat over het onderwerp met staatssecretaris Dekker van Onderwijs. Dit meldt de Hogeschool van Amsterdam (HvA).

De beide hoogleraren, tevens lectoren aan de HvA, analyseerden samen met onderzoeker Lisanne Jilink van het Bureau Kwaliteit Kinderopvang (BKK) gegevens van ruim twintig onderzoeken die in de afgelopen 15 jaar zijn uitgevoerd naar het effect van vve. In totaal gaat het om 50.000 kinderen waarvan de ontwikkeling is onderzocht. Volgens de onderzoekers laten de gegevens zien dat vve praktisch geen verbetering teweeg brengt in zowel het cognitieve (taal en rekenen) als sociaal-emotionele functioneren van kinderen. De voorschool maakt dus wezenlijk geen verschil in de ontwikkeling van kinderen, concluderen de onderzoekers.

De onderzoekers vragen zich af of vve in Nederland voldoende gebruik maakt van 'evidence based' methoden. Programma's zoals Piramide, Kaleidoscoop en Uk en Puk zijn volgens de wetenschappers wel theoretisch onderbouwd maar niet bewezen effectief.

De onderzoekers doen enkele aanbevelingen die de vve zou kunnen verbeteren. Zo zouden de schotten tussen basisonderwijs en de verschillende vormen van opvang moeten worden opgeheven. Ook moeten de groepen op de voorschool meer gemengd worden, zodat kinderen uit diverse milieus en met verschillende niveaus van ontwikkeling bij elkaar komen. De onderzoekers zijn voorstander van één basisvoorziening of integraal kindcentrum voor alle kinderen. “Met het oog op de toekomst moet niet segregatie maar integratie van voorzieningen een sterke basis gaan vormen voor de brede ontwikkelingen van kinderen in Nederland”, aldus de onderzoekers.

© Nationale Onderwijsgid