Normal_kind_peuter

Baby's en peuters zijn in staat op strategische wijze hulp te vragen om te voorkomen dat zij fouten maken. Ze monitoren niet alleen hun eigen onzekerheid, maar kunnen hier ook over communiceren. Dit non-verbale gedrag is voor hen een belangrijke handelswijze voor het vergaren van kennis, blijkt uit onderzoek van de École Normale Supérieure in Parijs. Dat meldt Vakblad Vroeg.

De onderzoekers lieten kinderen van twintig maanden oud wijzen naar één van twee doosjes waarin drie tot twaalf seconden eerder een spelletje verborgen werd. In sommige gevallen konden de peuters zien in welk doosje het spelletje verdween, in andere gevallen niet. De helft van de kinderen werd geleerd dat ze een ouder om hulp konden vragen als ze niet zeker waren.

De kinderen die hun ouders om hulp mochten vragen deden dat voornamelijk als ze langer moesten wachten voor ze een doosje mochten kiezen, of wanneer ze niet konden weten in welk doosje het figuurtje verborgen zat. Volgens de onderzoekers hadden de peuters het daardoor vaker bij het goede eind en dit gedrag bewijst dat kinderen zelf op die jonge leeftijd al weten wat ze weten.

© Nationale Onderwijsgids