De inzet van de Taallijn in combinatie met een programma voor voor- en vroegschoolse educatie (vve) blijkt een positieve invloed te hebben op de ontwikkeling van de expressieve woordenschat bij kleuters. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van Loes van Druten-Frietman aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Dat melden Expertisecentrum Nederlands en Radboud Universiteit.
De taal- en beginnende geletterdheidontwikkeling van jonge kinderen is van groot belang voor de ontwikkeling van het leren lezen en schrijven. Een belangrijk doel van vve is het stimuleren van de taalontwikkeling van kinderen uit risicogroepen in de peuterspeelzaal en groepen 1 en 2 van het basisonderwijs. Ter versterking van bestaande vve-programma's op het gebied van taalstimulering is de Taallijn ontwikkeld. Dit is een taalstimuleringsproject waarbij jonge kinderen op een speelse manier ervaring opdoen met talige activiteiten.
De promovenda onderzocht hoe verschillen in de vroege taalontwikkeling het resultaat zijn van kind-, familie- en schoolfactoren en hoe deze gestimuleerd kan worden bij eerste en tweede taalleerders. Uit haar onderzoek blijkt dat het aanbieden van vve-educatieprogramma's de taalontwikkeling van kinderen lijkt te stimuleren en het aanbieden van een taalgerichte interactieve interventie lijkt een additioneel effect te hebben op de expressieve woordenschat van kleuters. Het onderzoek van de promovenda onderstreept het belang van het stimuleren van de taal- en beginnende geletterdheidontwikkeling van het jonge kind.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids