Normal_leren_lezen__kinderboek__peuter__lezen__taal

Er worden diverse trainingen ingezet om de taal- en interactievaardigheden van pedagogisch medewerkers en gastouders te verbeteren. Wat het effect is van deze trainingen is nog niet bekend. Daarom laat minister Asscher van Sociale Zaken dit najaar een onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar de effecten van de trainingen. Dat heeft Asscher laten weten in beantwoording op Kamervragen van SP-Kamerlid Siderius.

De Tijdelijke subsidieregeling versterking taal- en interactievaardigheden kinderopvang moet de taal- en interactievaardigheden van beroepskrachten en gastouders verbeteren. De borging en de kwaliteitsbewaking van de trainingen die zijn opgenomen in de tijdelijke subsidieregeling gebeurt op basis van de monitoring door Bureau Kwaliteit Kinderopvang (BKK) en met behulp van de interne kwaliteitsbewaking door de aanbieders van de trainingen, het Nederlands Jeugd Instituut (NJI) en Sardes. Eerder is er al wel een tussentijds verslag uitgebracht over de trainingen, maar dit verslag bevat nog geen effectmeting.

BKK heeft in het tussentijds verslag aangegeven meerwaarde te zien in het laten onderzoeken van de effecten van de trainingen. Asscher wil daarom een onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren naar de effecten. Dit onderzoek kan aanbevelingen opleveren voor de trainingsaanbieders, voor het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en voor andere betrokken organisaties. Asscher zal de Tweede Kamer in het voorjaar van 2017 informeren over de uitkomsten van het onderzoek.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids