Op 1 december aanstaande gaat de Academische Werkplaats ADHD en druk gedrag van start. Doel van dit samenwerkingsverband is het beantwoorden van vragen vanuit de samenleving en de wetenschap over gepaste zorg bij adhd. Dit meldt Rijksuniversiteit Groningen.
NOG
Academische Werkplaats ADHD en druk gedrag op 1 december van start
-De Academische Werkplaats moet onderzoek, onderwijs, beleid en praktijk dichter bij elkaar brengen voor kinderen met alle vormen van adhd. Hierin werken Accare Kinder- en Jeugdpsychiatrie, de afdeling Klinische Neuropsychologie van de Vrije Universiteit, de afdeling Orthopedagogiek van de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool Groningen samen met diverse gemeenten, verschillende onderwijsorganisaties, oudervereniging Balans en zorginstellingen voor de jeugd samen. Het geheel wordt (gedeeltelijk) gefinancierd door ZonMW.
Een van de deelprojecten binnen de Academische Werkplaats betreft het ontwikkelen en verspreiden van voorlichting over (de aanpak van) adhd. Er bestaan meerdere effectief bewezen gedragstherapeutische programma's voor de aanpak van adhd. Niet iedere instelling en school is echter bekend met deze programma's. Ook worden laagdrempelige programma’s voor leerkrachten en ouders ontwikkeld die een minimale inzet van professionals vereisen voor de aanpak van druk gedrag. Daarnaast is er aandacht voor het toegenomen gebruik van bepaalde medicatie bij adhd. Met name op de langere termijn zijn er belangrijke twijfels met betrekking tot de effectiviteit en veiligheid van deze middelen. Binnen de Academische Werkplaats zal daar onderzoek naar gedaan worden.
De projecten gaan uit van het 'Stepped Diagnosis model'. Het model beschrijft vijf stappen die genomen kunnen worden voordat een kind met druk gedrag wordt doorgestuurd naar de geestelijke gezondheidszorg voor diagnostiek en specialistische behandeling. Hierdoor worden kinderen niet onnodig doorgestuurd. Verder richt het 'Stepped Diagnosis model' zich op het normaliseren van opvoedproblemen en het optimaal gebruik maken van de mogelijkheden en krachten van ouders en leerkrachten. Hierdoor blijft specialistische zorg bewaard voor kinderen en gezinnen met de meest ernstige en hardnekkige problemen.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids