Staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid vindt dat merken en supermarkten nog te veel aandacht besteden aan kindermarketing. Er zijn afspraken gemaakt over het terugdringen van kinderreclame, maar de uitvoering ervan blijft achter. Dat meldt RTL Nieuws.
In een brief aan de Tweede Kamer laat Blokhuis weten niet tevreden te zijn met de naleving van de afspraken. Ondanks dat er op televisie steeds minder voedingsreclames gericht aan kinderen te zien zijn, is er juist op social media en in vlogs meer aandacht voor gekomen. Ook in sportkantines en op grootschalige speelplekken is nog steeds veel reclame voor bijvoorbeeld ijsjes, snoep of ongezonde drankjes te zien. Onder kindermarketing vallen bijvoorbeeld koekjes met op de verpakking Dora the Explorer of Smurfen.
Niet alleen Blokhuis vindt de transitie naar minder kindergerichte verpakkingen traag gaan, Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding deelt die mening ook. “We vinden het hele proces nogal langzaam gaan. Terwijl we in de praktijk bij een aantal bedrijven zien dat het wél kan”, zegt Mark Wijne van Unicef. Unicef is één van de leden van de Alliantie. Plus supermarkten hebben ongezonde producten voor kinderen niet uit de schappen gehaald, maar wel dusdanig hoog gelegd dat kinderen het niet kunnen zien.
Blokhuis wil weten of de reclameregels, die door de voedingsindustrie zelf worden bedacht, voldoen. Het kan zijn dat hij besluit om fabrikanten en supermarkten via het Nationaal Preventieakkoord onder druk gaat zetten.
De stichting Foodwatch beklaagd zich ook al jaren over reclames en marketing gericht op kinderen waarin ongezonde voeding wordt aangeprezen. Zo kaartte de organisatie enkele jaren geleden het probleem van sluipreclame op scholen aan en onlangs richtte Foodwatch nog haar peilen op Red Bull, een populair energiedrankje onder jongeren.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids