Op donderdag 20 september 2018 kwamen vier kinderen om het leven bij het ongeluk met de Stint in Oss. Een vijfde kind en de begeleidster raakten zwaargewond. Het strafrechtelijk onderzoek naar de toedracht van het ongeluk is inmiddels afgerond. De conclusie van het onderzoek is dat er geen definitieve oorzaak voor het ongeluk is vast te stellen. Officier van justitie Janine Kramer: “Zeker voor de nabestaanden en de bestuurster is het belangrijk om te weten hoe dit ongeluk is gebeurd. Het is heel teleurstellend dat dit niet mogelijk is gebleken.” Dit meldt het Openbaar Ministerie.
NOG
Openbaar Ministerie: oorzaak ongeluk met Stint blijft onduidelijk (1)
-Het onderzoeksteam sprak uitgebreid met de bestuurster van de Stint en met een groot aantal getuigen. Ook vond er omvangrijk technisch onderzoek plaats. Zoals eerder gemeld heeft de bestuurster verklaard dat zij op verschillende manieren geprobeerd heeft om de Stint te laten stoppen, maar geen enkele handeling had effect. Verhoren met getuigen bevestigen de verklaring van de bestuurster.
Een belangrijk onderdeel van het strafrechtelijk onderzoek was het technische onderzoek. Er werd onder meer een analyse gemaakt van verschillende camerabeelden uit de directe omgeving en dashcambeelden van de trein. Uit onderzoek is gebleken dat de Stint nog reed toen deze onder de spoorboom doorging en ook nog niet stil stond toen hij in botsing kwam met de trein.
Het voertuig is na het ongeluk uitgebreid onderzocht door deskundigen van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI). Het bedradingscircuit van de Stint was na de botsing nog intact. Zo waren er geen breuken aanwezig in de gasveer of de nuldraad van de gashendel. In Italië hebben specialisten van het NFI met medewerking van de producent van de motorcontroller onderzoek gedaan naar de motorcontroller van de Stint, die ook nog intact was. De controller is uitgelezen. Uit dat onderzoek is gebleken dat de Stint kort voor het ongeluk normaal functioneerde. Uit het complete technisch onderzoek zijn geen sporen gevonden die wijzen op een voor het ongeval aanwezig defect of storing. Er is ook gekeken naar de invloed van elektromagnetische straling op de snelheidsregeling. Hoewel dit scenario niet is uit te sluiten, is de kans op zo’n kortstondige aantasting bij een test zeer klein en biedt het in zijn geheel geen zekerheid over wat er op 20 september 2018 gebeurde.
Door: Nationale Onderwijsgids