Normal_werk_stage_praktijk

Als het aan Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB) ligt gaan ook docenten in het mbo jaarlijks minimaal één dag op stage. Zo krijgen de leerkrachten meer inzicht in het werkveld waar hun leerlingen terecht zullen komen, denkt de organisatie, en dat brengt de praktijk en het onderwijs dichter bij elkaar. Deze presenteerde JOB-voorzitter Michiel Seegers het stageplan aan bestuurders van van de onderwijssector tijdens het jaarlijkse mbo-diner in Hilversum. Dit meldt JOB.

De aanwezige bestuurders reageerden enthousiast op de eerste docentstage die hen door Seegers werd aangeboden. JOB hoopt daarmee een trend te hebben gezet en roept alle instellingen voor middelbaar beroepsonderwijs op de stage voor leraren in te voeren. “Als studenten weten wat er van hen verwacht wordt op de arbeidsmarkt, kunnen zij beter voor bereid op de werkgevers afstappen”, legt Seegers uit. Volgens hem zijn docenten die zelf weten hoe de praktijk werkt onmisbaar voor een goede stage- en loopbaanbegeleiding.

In het mbo kampen veel opleidingen al langere tijd met een gebrek aan stageplekken. Ook de werkeloosheid onder afgestudeerde mbo'ers loopt op. Vorige week meldde het programma Nieuwsuur dat door de crisis zo'n 500.000 banen op mbo-niveau 2 en 3 zijn verdwenen. En deze werkplekken komen niet meer terug, was de boodschap. Door de ontwikkelingen in de techniek en ict zijn veel taken en banen vervallen waardoor werknemers met een lager kwalificatieniveau minder nodig zijn.

Om te voorkomen dat mbo'ers na hun studie nergens aan de slag kunnen, moet er nodig iets veranderen, vindt JOB. Zo meldde het Sociaal Cultureel Planbureau eerder dit jaar dat docenten te ver van de beroepspraktijk dreigen te raken. Met de docentenstage hoopt JOB daarvoor een oplossing te hebben geboden.

© Nationale Onderwijsgids