De VNG wil dat boa's bekeuringen uit gaan delen voor zaken als rijden door een rood verkeerslicht en fietsen zonder licht. De VNG wil de gemeentelijke toezichthouders daarvoor extra bevoegdheden geven. Er zijn zowel positieve als negatieve reacties op het plan gekomen. Voorzitter Pieter van Vollenhoven van de Stichting Maatschappij en Veiligheid ziet niets in het voorstel. Volgens Van Vollenhoven was dat zeker niet de bedoeling bij de oprichting van de Nationale Politie, twitterde hij vrijdag.
NOG
Buitengewoon opsporingsbeamtenaar in trek
-De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) wil de handhaving van lichte overtredingen zelf uit gaan voeren omdat de Nationale Politie te weinig tijd heeft voor deze taken. De VNG wil hiervoor buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's) inzetten. Er zijn in Nederland 29 mbo-opleidingen tot boa. Vrijwel al deze opleidingen zitten vol. Dit meldt Reporter Radio.
VVD-raadslid van Amersfoort, Kees Kraanen, is echter een voorstander. Hij pleitte er in maart voor dat de mbo-leerlingen die nog bezig zijn met de opleiding tot boa al ingezet worden voor beveiligingstaken. “Amersfoort kan een terugloop aan boa's mooi opvangen en de opleiding is verzekerd van stage-plaatsen voor haar leerlingen in de beveiliging,'' aldus Kraanen.
Er worden in Nederland op 29 mbo-scholen opleidingen tot boa aangeboden. In augustus meldde de Nationale Onderwijsgids dat de opleiding dit jaar erg in trek is. Vrijwel alle 29 opleidingen zitten zo vol, dat ze zelfs leerlingen hebben moeten weigeren. De populariteit van de opleiding wordt gewijd aan het feit dat de opleiding opgeschaald is van niveau 2 naar 3. Aanleiding voor deze opschaling is, net als voor het VNG-plan, de tijdsdruk bij de Nationale Politie. Steeds meer handhavingstaken komen op het bordje van de boa's, die daardoor hoger opgeleid moeten worden. Daarom hebben de ROC's de opleiding opgeschaald.
© Nationale Onderwijsgids