Normal_steoelen__leeg__examen__eindexamen__examenhal

In het mbo wordt een groot deel van de examens afgenomen in de praktijk, in realistische beroepsomstandigheden. Toekomstige vaklieden moeten immers kunnen laten zien dat ze klaar zijn voor de praktijk. Maar het blijkt voor opleidingen niet altijd eenvoudig de afname en beoordeling goed te organiseren en de kwaliteit te waarborgen. De Inspectie van het Onderwijs heeft er onderzoek naar gedaan. Dat meldt de Inspectie van het Onderwijs.

Iedereen die betrokken is bij examineren in de beroepscontext weet dat zo’n examen bijzondere inspanning vraagt. Mbo-opleidingen ervaren vergelijkbare dilemma’s en problemen die spelen voorafgaand aan, tijdens en na de examens. Maar die problemen kunnen worden opgelost, zo blijkt onder meer uit het onderzoek ‘Examinering in de reële beroepscontext’.

Tegen welke problemen lopen opleidingen aan, en welke soorten oplossingen vinden ze? Als handreiking aan mbo-opleidingen heeft de inspectie een digitale brochure gemaakt waarin slimme voorbeelden staan, praktijkoplossingen die verschillende opleidingen toepassen. De brochure is op 23 september gepresenteerd tijdens een conferentie over dit thema.

De opleidingen, die uiteindelijk zelf verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van hun examinering, moeten daartoe heldere keuzes maken. De inspectie hoopt met de voorbeelden in de digitale brochure de betrokkenen bij de opleiding te inspireren om die keuzes gefundeerd en in samenhang te maken. Zodat het geheel aan maatregelen voldoet aan de wettelijke eisen die worden gesteld om het beroep uit te kunnen oefenen. En zodat werkgevers, studenten en de samenleving ook in de toekomst blind kunnen vertrouwen op de waarde van het mbo-diploma.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids