Als vluchtelingen met een verblijfsstatus moeilijk aan werk komen, zijn het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs de aangewezen partners om hen te helpen onder regie van gemeentes. Dit kan met goed taalonderwijs en de beroepsbegeleidende leerweg (bbl). Dit stellen de VO-raad en MBO Raad in een reactie op het onderzoek van de Sociaal Economische Raad (SER). Dit meldt de MBO Raad.
NOG
'Scholen kunnen vluchtelingen perspectief op werk bieden'
-Volgens de SER is de kans groot dat zonder extra inspanningen duizenden nieuwkomers de aansluiting met de Nederlandse samenleving verliezen. Dat geldt zowel voor taalonderwijs als voor trajecten die leiden naar werk. De VO-raad en MBO Raad delen de analyse en ook dat het niet vanzelf goed komt. Zij zien, net als de SER, de doorgeschoten marktwerking en bezuinigingen in de inburgering en educatie als een belangrijke oorzaak voor het feit dat 90 procent van de instromers uit 2015 in de bijstand zit. De vraag is of de oplossing gelegen is in meer aandacht voor kleinschalige initiatieven, hoe sympathiek ook.
Paul Rosenmöller, voorzitter VO-raad: “Voor die groep vluchtelingen vanaf 16 jaar die het meest gebaat zijn met een mbo-opleiding zijn geïntegreerde leer-werktrajecten een goede oplossing. Nederland heeft een prima infrastructuur rond Internationale Schakelklassen én de bbl. Vanzelfsprekend is ook doorstroming binnen het voortgezet onderwijs een optie voor vluchtelingen.”
Eind november hebben 75 docenten uit de ISK en 75 docenten uit het mbo vastgesteld dat zij in samenwerking met elkaar uitstekende, geïntegreerde trajecten kunnen aanbieden met veel aandacht voor taal, studievaardigheden én werk. Het mbo kan vanwege haar goede relatie met de regionale arbeidsmarkt stagemogelijkheden bieden. De omgeving van deze stage is voor vluchtelingen met een verblijfsstatus een beduidend meer taalrijke omgeving dan een taalklas op een asielzoekerscentrum.
Om dit te realiseren is het nodig dat overheid, gemeenten en scholen gaan samenwerken om tot maatwerk te komen. De geldende eisen voor regulier onderwijs moeten dan los worden gelaten.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids