Normal_9962

AMSTERDAM - De Amarantis Onderwijsgroep verkeert in grote financiële problemen en dreigt failliet te gaan. De onderwijskolos met ruim 33.000 leerlingen zal mogelijk nog dit voorjaar opgesplitst worden.

In februari werd Marcel Wintels aangesteld als nieuwe interim-bestuursvoorzitter om orde op zaken te stellen. De 48-jarige Wintels kwam van Fontys Hogescholen in Eindhoven.

Afgelopen dinsdag presenteerde het College van Bestuur een aantal scenario's voor het defuseren van de onderwijsgroep. Uitgangspunt van de plannen is om het onderwijs aan de leerlingen en deelnemers te kunnen blijven waarborgen.

De volgende lijn werd dinsdag gepresenteerd:

  • mbo Amersfoort: voorkeurscenario voor zelfstandigheid wordt realiseerbaar geacht en nader uitgewerkt en getoetst.
  • mbo Utrecht: voorkeurscenario wordt gezocht in zelfstandigheid. Er is twijfel over de haalbaarheid. Deze wordt verder onderzocht. Tegelijkertijd wordt het scenario verkend van samenwerking met ROC Midden Nederland, voor het geval het scenario van zelfstandigheid niet haalbaar blijkt.
  • mbo Amsterdam/Almere: zelfstandig voortbestaan is niet haalbaar. Overdracht naar ROC van Amsterdam wordt onderzocht.
  • vo Amsterdam/Zaanstad: geconcludeerd is dat zelfstandigheid haalbaar lijkt voor één entiteit (bestuurlijke eenheid) van de 22 vo-scholen. Mogelijke subvarianten worden in een later stadium verkend.
  • vo Almere: er zijn onvoldoende strategische of andere redenen om te komen tot een gecombineerde vo-groep Amsterdam/Zaanstad/Almere. Het (zelfstandig) voortbestaan van het vo Almere is alleen haalbaar als derden bereid zijn de substantiële exploitatietekorten voor de komende jaren af te dekken.
  • Staf en diensten: een deel van de activiteiten zal overgaan naar de nieuw te vormen onderdelen. De precieze omvang daarvan wordt thans uitgewerkt. Vastgesteld is tevens dat bepaalde werkzaamheden niet op korte termijn te decentraliseren zijn. Een overgangsmodel voor een korte periode wordt uitgewerkt.

Door de reorganisatie staan mogelijk honderden banen op de tocht.

© Nationale Onderwijsgids / Arend Jan Wonink