Campagne huisartsenzorg wil zorgstudenten en zij-instromers trekken

Uit het AZW-werkgeversonderzoek van het CBS (2019) blijkt dat 77,4 procent van de huisartsen en gezondheidscentra momenteel moeilijk vervulbare vacatures heeft. Om te laten zien hoe zinvol en leuk het is om in de huisartsenzorg te werken start de Stichting Sociaal Fonds Huisartsenzorg (SSFH) de campagne ‘Mijn baan in de praktijk’. Met deze campagne attendeert de SSFH mbo- en hbo-studenten en ook zij-instromers erop hoe waardevol en leuk het is om te werken in de huisartsenzorg. Dit meldt SSFH.

Deze online campagne heeft als doel om de buitenwereld kennis te laten maken met de verschillende banen in de huisartsenzorg en om studenten en zij-instromers aan te moedigen een loopbaan in deze zorgtak te starten. Via unieke en persoonlijke videoportretten van praktijkondersteuners, praktijkverpleegkundigen, doktersassistenten en triagisten benadrukt de campagne de unieke én leuke kanten van het vak. De persoonlijke interactie met de patiënt, het teamwork, de regelmatige werktijden en de verschillende ontwikkelmogelijkheden worden vanuit het platform belicht. 
 

Vol trots werken in de huisartsenzorg

De tekorten aan huisartsen, doktersassistenten, praktijkverpleegkundigen en praktijkondersteuners, de moeite die het kost om aan een stageplek te komen, de agressie op de werkvloer en de werkdruk worden veelvuldig opgepakt door de media. Zonder hieraan voorbij te gaan, wil de SSFH de positieve kanten van huisartsenzorg belichten en zo bijvoorbeeld studenten en zij-instromers warm maken voor de sector. Daarnaast roept de SSFH de zorgprofessionals op om krachtig en vol trots uit te stralen hoe belangrijk het werk is dat zij iedere dag doen.
 
De campagne ‘Mijn baan in de praktijk’ is een gezamenlijk initiatief van de sociale partners aan de cao-tafel Huisartsenzorg, verenigd in de SSFH. Bekijk de inspirerende verhalen uit de Huisartsenzorg hier: https://mijnbaanindepraktijk.nl/
 
Door: Nationale Onderwijsgids