Normal_ambachtenlab

Tot en met 29 augustus wordt in de hal van het Fries Museum het eindwerk gepresenteerd van het AmbachtenLab. Samen met het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland organiseerde het Fries Museum vijf weken lang een project waarin studenten Mode Design van het Friesland College het ambacht borduren onderzochten met textielexperts en modeontwerpers als Theodorus Johannes Adriaans en Zyanya Keizer. De deelnemers werkten in het atelier van het Fries Museum en deden inspiratie op in de tentoonstelling Haute Bordure. De presentatie is sinds dit weekend gratis te bezoeken. Dit meldt het Fries Museum.

AmbachtenLab is een initiatief van het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland uit 2018. Hiermee wordt aangesloten bij de oproep van minister Ingrid van Engelshoven om nieuw gebruik van oude ambachten te stimuleren. AmbachtenLab probeert hier een concrete invulling aan te geven. Het project is gericht op verkenning en nieuwsgierigheid, en brengt verschillende professionals en opleidingen samen. Zo wordt wederzijdse interesse en kennisuitwisseling gestimuleerd. Tijdens de sessies in het Fries Museum schoven studenten Fatima Shariki, Diana Kotanowa en Sieta Posthumus van het Friesland College aan, evenals Sary Maas, Ans Nout, Theodorus Johannes en Zyanya Keizer.
 

Haute Bordure

 
Het project sloot naadloos aan op Haute Bordure, een grote tentoonstelling over borduren in de mode. De uitverkochte tentoonstelling is nog tot en met 18 juli te zien. Online blijft de expositie beschikbaar via hautebordure.friesmuseum.nl. In Haute Bordure wordt de revival van het ambacht bij grote modehuizen en hedendaagse ontwerpers in historisch perspectief geplaatst aan de hand van vier eeuwen borduurwerk. Kleding en accessoires uit de eigen collectie worden aangevuld met vele historische en eigentijdse creaties. Van 18de eeuwse mannenvesten met minutieus geborduurde rozenknoppen tot een avondjurk met rinkelende bellen van Viktor & Rolf, en van met gouddraad versierde schoenen uit 1620 tot de rijk gedecoreerde japon van Koningin Máxima. Voor het eerst ontstaat er een duidelijk beeld van de rol die handgemaakt borduurwerk inneemt in de Nederlandse modegeschiedenis.
 
Door: Nationale Onderswijsgids