Stichting Lezen organiseert al elf jaar de campagne ‘De Weddenschap’. Leerlingen van het vmbo en het mbo gaan een weddenschap aan met een bekende Nederlander om in een half jaar tijd minimaal drie boeken te lezen. Helaas werken de filmpjes die de leerlingen moeten overtuigen nauwelijks. Dat onderzocht Jeroen Dera. Dat meldt NPO Radio 1.
DIO, Jeangu Macrooy, Loiza Lamers, Gerson Main, Sarah-Jane en Famke Louise waren in eerdere edities van ‘De Weddenschap’ leescoach, maar deze BN’ers spraken de jongeren niet of nauwelijks aan.
Niet sympathiek of geloofwaardig
Onderzoeker en universitair docent aan de Radboud Universiteit Jeroen Dera geeft aan dat dat komt doordat de bekende personen niet bekend genoeg zijn voor de doelgroep. Ook vinden veel leerlingen de BN’ers niet sympathiek of geloofwaardig genoeg om zelf hun gedrag te gaan veranderen. Dera: “Iedereen kende Famke Louise wel, maar zij werd niet sympathiek genoeg gevonden.” Wat wel vreemd was dat Songfestivalzanger Jeangu Macrooy wel sympathiek werd bevonden, maar leerlingen volgden zijn adviezen alsnog niet op.
Social media
Dera heeft wel wat aanpassingen voor Stichting Lezen voor het verbeteren van de campagne. “Als je BN’ers gebruikt moet je eerst onderzoek doen naar de bekendheid en populariteit in de doelgroep.” Daarnaast zouden de ambassadeurs ook de campagne moeten gaan delen op hun sociale media.
Moeilijke doelgroep
Directeur van Stichting Lezen Gerlien van Dalen wijst erop dat de filmpjes niet op zichzelf staan, maar dat het een onderdeel is van de hele campagne die ook op scholen en door docenten wordt aangedragen. Volgens Van Dalen zijn het vmbo en het mbo een moeilijke doelgroep als het op lezen aankomt. Stichting Lezen probeert in ieder geval de trend van ontlezing te keren.
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk