Het kunnen omgaan met een elektronisch patiëntendossier, een verwijsbrief digitaal kunnen versturen, of een overdracht van een cliënt naar een collega kunnen sturen - steeds meer communicatie in de zorg en over de zorg gaat uitsluitend digitaal. Het is voor professionals in de zorg daarom van vitaal belang over voldoende digitale vaardigheden te beschikken. Dat meldt Digivaardig in de zorg.
Die vaardigheden krijgen ze echter nog niet vanzelfsprekend mee in hun opleiding. Met name bij studenten en starters op MBO-niveau ervaren zorginstellingen grote uitdagingen op het gebied van digitale vaardigheden. Marianne Gardien (MBO Raad en lid van de Stuurgroep Digivaardig in de zorg): “Wie niet met deze doelgroep werkt is verbaasd: “Jongeren zijn toch digivaardig? Ze zitten op TikTok, Instagram en zijn vergroeid met hun smartphone!” Dat klopt. Maar dat betekent niet dat ze digitale formulieren kunnen invullen, veilig kunnen omgaan met client/patiëntgegevens, veilig omgaan met wachtwoorden of e-mails kunnen sturen. Dit blijken uitdagingen voor jongeren die met hun diploma op zak starten in de zorg, horen wij van werkgevers. ”
In de Coalitie Digivaardig in de Zorg werken ziekenhuizen, gehandicaptenzorg, GGZ, de verzorging, verpleging, thuiszorg en de huisartsenzorg sinds 2018 samen om zorgmedewerkers digivaardiger te maken . Via de Coalitie delen ze met elkaar ervaringen en producten – alles is gratis beschikbaar. Inmiddels lopen in meer dan 500 zorgorganisaties programma’s om digivaardigheid van medewerkers te verhogen.
Schoolverlaters niet voldoende digivaardig
De Coalitie merkt dat het steeds meer wringt in de zorg dat ook schoolverlaters niet voldoende digivaardig zijn. Organisaties die hun bestaande zorgpersoneel hebben opgeleid, moeten hetzelfde proces herhalen voor nieuwe medewerkers. Daarom trekt de Coalitie nu aan de bel bij het MBO onderwijs: hoe kunnen we krachten bundelen zodat digivaardigheden sneller in de zorg- & welzijns-curricula komen?
Zelfscans
De Coalitie heeft veel te bieden dat scholen direct kunnen toepassen. Bijvoorbeeld zelfscans waarmee studenten (en docenten) zelf zicht krijgen op hun digitale vaardigheden. Maar ook leermiddelen die kunnen worden gebruikt in lespakketten. Jolanda van Til (Expert docent bij Deltion College en lid van de werkgroep onderwijs van de Coalitie): “Wij organiseren als werkgroep vanuit de Coalitie diverse activiteiten waar docenten ervaringen en tips kunnen delen. Laten we gebruik maken van wat er al is, in plaats van dat ieder het wiel opnieuw gaat uitvinden. Dan maken we sneller stappen vooruit."
De Coalitie organiseert twee webinars waar scholen zich nader kunnen informeren over de mogelijkheden: op 6 februari van 16:00 uur tot 17:00 uur en 27 februari van 15:00 uur tot 16:00 uur.
Door: Nationale Onderwijsgids