Mbo-scholen hebben grote stappen gezet op het gebied van jongeren opleiden voor de arbeidsmarkt van de toekomst, het opleiden van jongeren in een kwetsbare positie en gelijke kansen voor alle studenten. De Commissie Kwaliteitsafspraken mbo gaf dit aan in een advies naar de minister. Dat meldt MBO Today.
Alle mbo-scholen hebben de afgelopen jaren hard gewerkt aan het realiseren van hun kwaliteitsagenda’s. De scholen hebben deze agenda’s in 2018 in elkaar gezet. De scholen zelf ontvingen veel geld als ze uitvoerden wat er op de agenda’s stond. Maar wel alleen school die ook daadwerkelijk resultaat laten zien kunnen aanspraak maken op een gedeelte van de kwaliteitsgelden.
Ambitie op de agenda
De scholen hebben op de agenda’s grote ambities staan. De commissie constateert dat, met name het opleiden voor de arbeidsmarkt van de toekomst, een flinke impuls heeft gegeven aan samenwerking tussen scholen, werkgevers en branches. De opleidingsteams zetten alles op alles om het onderwijs beter te laten aansluiten bij de vraag van de werkgevers. Scholen doen zelf ook veel om studenten in een kwetsbare positie te begeleiden naar een baan of naar een vervolgopleiding. De gelijke kansen waren voor bedoeld voor het verbeteren van de in- en doorstroom van studenten.
Vertraging tijdens coronapandemie
De scholen hebben de vertraging die in ontstaan tijdens de coronapandemie voor een groot gedeelte ingelopen. De mbo-scholen hebben laten zien dat ze flexibel zijn. Ze kunnen omgaan met onvoorspelbare ontwikkelingen, zoals toen de pandemie het leven zo goed als stil legde en men van klassikaal naar thuisonderwijs ging.
Interviews met bestuurders en studenten
Naast het rapport van de commissie zijn er ook interviews met studenten en bestuurders van mbo-scholen te lezen. Volgens bestuurder Ron Kooren van het Albeda College mogen de afspraken wel wat minder gedetailleerd zijn, aangezien dit de autonomie van de school aanpast. Hij ziet uit de algehele aanpak een wantrouwen richting de mbo-sector, en dat moet niet de bedoeling zijn.
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk