Normal_pexels-karolina-grabowska-7692559

Scholen overleggen steeds vaker met leerbedrijven over de stages van hun studenten, blijkt uit de nieuwe BPV-monitor van de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB). Het percentage overlegmomenten aan het begin van de stage steeg van 33 naar 38 procent. Toch is slechts 55 procent van de studenten tevreden over de begeleiding vanuit de opleiding, zo meldt MBO-Today.

De BPV-monitor laat zien dat zowel studenten als praktijkopleiders de stages nog steeds hoog waarderen. Studenten geven, net als in 2022, gemiddeld een 8,4 voor hun stage, terwijl bedrijven een cijfer rond de 7,5 geven. Deze cijfers zijn echter gebaseerd op een beperkte respons: minder dan een derde van de 12.000 benaderde studenten reageerde. Dit lage aantal reacties komt onder andere doordat studenten via hun leerbedrijf worden benaderd. SBB wil volgend jaar de respons verbeteren door studenten direct te benaderen.

Begeleiding vanuit school

In 2023 gaf ongeveer 55 procent van de studenten aan tevreden te zijn over de begeleiding vanuit school, een lichte stijging ten opzichte van 2022 (54 procent). Dit ligt echter nog steeds onder het niveau van 2021, toen 62 procent tevreden was. Er is wel een positieve trend zichtbaar in de contactmomenten tussen school, stagiair en leerbedrijf. Het Stagepact schrijft drie contactmomenten voor tijdens een stage: bij het begin, halverwege en aan het einde. Het aantal begin- en eindgesprekken is toegenomen van 33 naar 38 procent. Hoewel de doelen van het Stagepact nog niet zijn bereikt, zijn deze ontwikkelingen hoopvol.

Praktijkopleiders en begeleiding

Ook praktijkopleiders van de leerbedrijven zien ruimte voor verbetering in de begeleiding door scholen. Ongeveer 26 procent van de praktijkopleiders vindt dat de begeleiding beter kan, terwijl 12 procent van de studenten ontevreden is over de begeleiding. Net als bij de studenten is de respons bij leerbedrijven laag: slechts 15 procent van de 220.000 benaderde praktijkopleiders vulde de monitor volledig in. Deze lage respons kan invloed hebben op de resultaten.

SBB zet zich in om volgend jaar een hogere respons te behalen en daarmee een nog beter beeld te krijgen van de begeleiding en stagesituaties van studenten.

Door: Nationale Onderwijsgids / Fleur Zomer