Voor studenten lijkt het spelen van een rollenspel te helpen hun zelfvertrouwen te vinden tijdens het voeren van lastige gesprekken. Of studenten door middel van een rollenspel ook echt gespreksvaardigheden ontwikkelen is niet bekend. En of rollenspellen met medestudenten of juist met een trainingsacteur die daarvoor is opgeleid nog een verschil maakt is ook niet duidelijk. Dat meldt de Kennisrotonde van het NRO.
Tijdens opleidingen krijgt de ontwikkeling van sociaal-communicatieve competenties meer vorm tijdens rollenspellen. Studenten kunnen in een veilige omgeving bepaalde moeilijke situaties oefenen. Een trainingsacteur kan daarvoor ingehuurd worden. Trainingsacteurs kunnen goed acteren en geven vaak ook feedback op het handelen van de student. Zij kunnen aangeven hoe de reactie van de student op hen overkwam en wat het gevoel daarbij was.
Effect van rollenspellen
Het effect van deze rollenspellen is vooral onderzocht bij studenten in het hoger onderwijs. Voor mbo’ers zouden deze inzichten ook moeten gelden.
Meer zelfvertrouwen
Studenten creëren door het spelen van rollenspellen meer zelfvertrouwen om te weten hoe ze in sociaal-communicatieve situaties moeten handelen. Of de studenten zelf meespelen in het rollenspel of meekijken maakt niet uit.
Of studenten ook echt beter worden in het voeren van lastige gesprekken na het spelen van deze rollenspellen is niet bekend. En het is ook niet duidelijk of studenten zich zonder de rollenspellen onzekerder voelen. Een vergelijkingsgroep met studenten die geen rollenspel spelen is namelijk niet voorhanden.
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk