Logo_kennisnet

Leerlingen willen les over mediawijsheid om de positieve en de negatieve kanten van internet te ontdekken. Dit blijkt uit een onderzoek van Onderzoekscollectief Now It’s Our Time (NIOT) en Kennisnet onder kinderen van 6 tot 16 jaar. Aan de hand van 600 gesprekken en 495 ingevulde vragenlijsten is onderzocht wanneer kinderen leren, hoe ze leren en wat hun ervaringen zijn op school. Ondanks het feit dat deze leerlingen zijn opgegroeid met internet, vindt generatie Z dat lessen in mediawijsheid en ict-vaardigheden onderdeel moeten zijn van het onderwijsprogramma. 

In het kader van de week voor de Mediawijsheid de nadruk op mediawijsheid en ict vaardigheden. Leren met ict is een voorwaarde voor onderwijs van de 21e eeuw. Met de ideeën die leerlingen daarover hebben, kan het onderwijs beter aansluiten bij de belevingswereld van digital natives.

“Als school niet meer bestaat, kan juf ook niet leren juf te worden. Wie moet je dan alles leren?”
Merel, 9 jaar

Docenten moeten strenger worden opgeleid
Uit Samen leren, het onderwijs volgens generatie Z blijkt dat leerlingen de leraar als belangrijkste beïnvloeder zien in het onderwijs. De docent moet wel strenger worden opgeleid en hij moet zich kunnen verplaatsten in het individu met eigen wensen en doelen in plaats van één klas met één hoofddoel. Zij vragen dus om persoonlijke aandacht en daarmee om personalisering van het onderwijs. Kinderen hebben behoefte aan een context. Ze hebben behoefte aan antwoord op de vraag ‘waarom?’.

"Techniek is echt best wel belangrijk voor hoe we nu leven. Het is een deel van ons leven"
Rene, 13 jaar

Scholen worstelen met de inzet van technologie
Leerlingen zien dat scholen worstelen met de inzet van technologie. Daarom zouden scholen een visie op technologie moeten ontwikkelen. Volgens generatie Z moet de school beter nadenken waarom, hoe en wanneer digitale leermiddelen worden ingezet. Het uitsluitend aanschaffen van digitale apparaten zet geen zoden aan de dijk. Een digibord heeft weinig meerwaarde als het wordt gebruikt als krijtbord, zoals nu op 80% van de scholen het geval is. Over de toepassing van technologie in het onderwijs moet zorgvuldig worden nagedacht. Er moet doorlopend worden getest en bijgeleerd.

“Thuis leer ik van Google”,
Eddie, 13 jaar

Leerlingen willen mediawijs gemaakt worden
Leerlingen verwachten dat docenten hen wegwijs maken met de principes van informatie op internet. Kinderen willen graag leren welke bronnen op internet wel en niet betrouwbaar zijn en hoe ze informatie moeten beoordelen. Ze willen mediawijs gemaakt worden. In interactie met de docent willen de leerlingen leren omgaan met de verleidingen van sociale media en de eindeloze mogelijkheden van het wereldwijde web. Doorgaans leggen scholen eenzijdig de nadruk op de gevaren van het internet. Maar het internet biedt ook veel kansen. Die kansen worden nauwelijks belicht.

Leerlingen willen leraren graag helpen
Leerlingen snappen goed dat hun docenten geen digital natives zijn. Daarom helpen de leerlingen hen graag met ‘knoppenwijsheid’ en nieuwe toepassingen. Dit neemt niet weg dat leerlingen behoefte hebben aan meer ict-vaardigheden. Ze willen graag leren hoe ze de mogelijkheden die ict biedt kunnen inzetten om doelen in leven te bereiken.

De leraar is voor leerlingen heel belangrijk, maar op sociale media willen ze de docent absoluut niet tegenkomen. Wel vinden ze dat leraren moeten weten welke sociale media er zijn. Generatie Z leert veel uit papieren boeken, televisie, van ouders, broers en zussen en van de gesprekken die ze voeren via internet. Computers en laptops of tablets worden bij voorkeur gebruik voor ontspanning.

“Mijn leraar weet niets van Ipads of hippe televisie. Hij is ouderwets en saai. En zijn lessen ook. Leren vind ik nu een stuk minder leuk dan vroeger”.
Maurice, 11 jaar

School nog steeds een belangrijke plek om te leren
Leerlingen vinden school de fijnste plek om te leren en ze leren er ook het meest. Er is structuur, weinig afleiding, sociale druk en gezelligheid. Dus ondanks de mogelijkheden van ict is voor de leraar voor hen  onmisbaar en zal de school als plek om te leren niet verdwijnen. Maar het onderwijs mag wel wat praktischer en uitdagender. Generatie Z wil graag weten waarom ze bepaalde zaken moeten leren. Ze willen de wereld graag beter begrijpen daarom hebben ze behoefte aan meer actualiteit in het onderwijs en aan duiding bij de actualiteit. Generatie Z is zich ervan bewust dat ze die kennis nodig heeft voor een succesvolle toekomst in een wereld met veel onzekerheden.

Download hier het rapport: kennisnet.nl/leerlingfeedback

© Nationale Onderwijsgids