De Stichting Ideële Reclame (SIRE) start maandagavond met een nieuwe campagne. Nu kinderen via internet steeds makkelijker in aanraking komen met porno wil de stichting ouders ertoe bewegen met hun kinderen over het onderwerp te praten. “Internetporno geeft een verkeerd beeld van de werkelijkheid. Ouders kunnen dat voorkomen door met hun kinderen over seks te praten”, aldus projectleider Annemieke de Haan van SIRE. Dit meldt Nu.nl.
Volgens de stichting heeft een derde van de kinderen jonger dan tien jaar al eens porno op internet gezien. Ouders moeten hun kinderen voorbereiden op de beelden die zij, vaak onbedoeld, te zien krijgen, vindt de stichting. SIRE heeft onderzoek laten doen waaruit blijkt dat ruim twee derde van de ouders met kinderen onder de tien jaar nog nooit met hen over porno heeft gesproken. Veel ouders vinden hun kinderen nog te jong voor zo'n gesprek.
Met twee televisiecommercials wil de stichting ouders wakker schudden en het publieke debat aanwakkeren. Als onderdeel van de campagne “Praat met je kind over porno, voordat internet het doet” is een speciaal nep-pornofilmpje gemaakt dat op echte pornosites is geplaatst. Middenin een scène richten de acteurs zich opeens tot de camera met de woorden: “Je kind zou dit ook kunnen zien en het verwarren met de realiteit. Praat daarom met je kind over seks, voordat wij het doen.” Een andere commercial laat zien hoe enkele onschuldige zoekwoorden op internet al naar een pornosite kunnen leiden.
Ruim driekwart van de ouders denkt dat kinderen het wel zullen vertellen als ze iets raars hebben gezien op internet maar uit het onderzoek blijkt dat 43 procent van de kinderen aangeeft dat niet te doen. Hoe ouder de kinderen worden, des te meer houden ze zulke dingen voor zichzelf. Omdat het voor ouders niet makkelijk is om seks en porno met hun kinderen te bespreken, biedt SIRE via de websites tips aan voor het gesprek.
© Nationale Onderwijsgids