Ziggo en de Nationale Academie voor Media en Maatschappij zijn gestart met de ontwikkeling van het Nationaal Media Paspoort voor basisscholen. Zij bieden kinderen in groepen 7 en 8 een media paspoort, waarmee zij met plezier en ervaring nieuwe virtuele grenzen kunnen verkennen.
“Net zoals kinderen verkeersles krijgen is het ook belangrijk dat we ze opvoeden in nieuw mogelijk gevaarlijk virtueel verkeer”, zegt Marc Dullaert, Kinderombudsman. Met het ontwikkelen van het Nationaal Media Paspoort leveren Ziggo en de Academie een bijdrage aan de verbetering van de mediapower van kinderen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs. Zij willen kinderen op een positieve, zelf ontdekkende manier leren om bewust, kritisch en actief om te gaan met media.
Naast het verbeteren van de mediawijsheid van kinderen is het doel hen te leren een meer gevoelsmatig media-instinct te ontwikkelen, een belangrijk onderdeel van mediapower. Daarbij komen alle actuele thema’s zoals; privacy, sociale omgangsvormen, digitaal pesten, sexting, virtuele reclame, gamen en digitale identiteit volop aan de orde, met als doel het empoweren van de jeugd.
“Als we kinderen de eigentijdse gevaren van de media niet leren kennen, falen we als opvoeders. Elk kind heeft volgens het Kinderrechtenverdrag van de Verenigde Naties recht op educatie. Het recht op mediawijsheid is de eigentijdse vertaling van dit recht op educatie. Zo leren kinderen als volwaardig burger te leven in deze maatschappij”, vertelt Dullaert.
Het Nationaal Media Paspoort is voor scholen vanaf september 2015 kosteloos te verkrijgen. Kinderen gaan tijdens het programma virtueel op reis en ontvangen boarding passes voor nieuwe fun ervaringen die zowel digitaal als klassikaal worden aangeboden. In het Media Paspoort houden de kinderen zelf bij waar ze allemaal geweest zijn, aan de hand van de stempels die de leerkracht zet na het afronden van één van hun virtuele reizen.
© Nationale Onderwijsgids