De Zomerschool Utrecht gaat komende zomer uitbreiden. Daardoor kunnen er voortaan 360 basisschoolleerlingen, die wat achterlopen op het gebied van taal, er terecht. De opdracht voor de uitbreiding is gegeven nadat er drie jaar succesvol is geëxperimenteerd. Vijftig Utrechtse basisscholen zijn verbonden aan de Zomerschool Utrecht. Dit meldt het AD.
De gemeente Utrecht en drie grote schoolbesturen gaven opdracht voor de uitbreiding. De leiding van de Zomerschool Utrecht is in handen van het team dat ook de Brede School Academie (BSA) heeft opgezet. Op de BSA krijgen scholieren doordeweeks extra les. Voor de zomerschool mag iedereen zich inschrijven. “De enige voorwaarde is dat de kinderen en hun ouders gemotiveerd zijn. Ouders kunnen kinderen via de school of bij ons op de site inschrijven en vervolgens gaan we via de scholen selecteren”, vertelt projectleider Arjen Scholten.
Volgens de projectleider bestaat er bij veel Utrechtse kinderen thuis geen leescultuur, de bron van taalachterstand. Bij zowel Nederlandse als allochtone, laagopgeleide ouders zouden vaak geen boeken of kranten in de kast hebben liggen. Daarom zet het lesprogramma vooral in op taalstimulering en begrijpend lezen. Volgens Scholten is dit de sleutel tot vele vaardigheden. Kinderen met een hoog IQ zouden het niet redden als ze niet goed kunnen begrijpend lezen, omdat het ook voorkomt in vakken als wiskunde, aardrijkskunde en geschiedenis.
Op de zomerschool gaan de kinderen van alle groepen aan de slag met een speciaal ontwikkeld lespakket dat inspeelt op taalachterstand. Scholten benadrukt dat als kinderen niet lezen tijdens de zomervakantie, hun ontwikkeling zes weken stil staat. Leerlingen van groep 6 en 7 gaan onder andere aan de slag met het thema mummies, waarvoor ze het Museum van Oudheden in Leiden bezoeken. In het lesprogramma voor kleuters gaan zelfs de ouders een dagdeel mee naar school. Hier leren de ouders lezen voor en met hun kinderen.
© Nationale Onderwijsgids