Normal_scholier_hoogbegaafd

De afdeling van Pedagogische Wetenschappen van de Erasmus Universiteit Rotterdam is gestart met een nieuw onderzoeksproject 'Lesgeven aan begaafde leerlingen; Een Nederlands onderzoek naar overtuigingen van docenten over hoogbegaafde/excellente leerlingen'. Hiervoor zoekt de universiteit naar respondenten. Het onderzoek zou aansluiten bij het door staatssecretaris Dekker gelanceerde Plan van Aanpak Toptalenten. Dit meldt de Onderwijscoöperatie.

Het onderzoek, dat onder leiding staat van Brian Godor, richt zich op de Nederlandse basisschooldocent. Er zou nu nog weinig inzicht zijn in hoe excellentie binnen de basisscholen vorm gegeven kan worden. Onderwijzers zouden het lastig vinden om een curriculum op te stellen voor hoogbegaafden en dit te beoordelen. Uit het onderzoek moet blijken hoe onderwijzers denken, wat hun mening is over hoogbegaafdheid en welke pedagogische keuzes hieruit voortkomen.

In het onderzoek wordt onderzocht wat het gevoel is van de hoogbegaafde leerlingen over de plaats in de klas, gebruikte soorten van differentiatie van leerlingen, beoordeling van verrijking en verdieping van het curriculum, het verband tussen verrijking en het formele leerplan. De uitkomsten van het onderzoek zullen gebruikt worden voor de professionalisering van het basisonderwijs op het gebied van toptalenten. Ook faciliteert het de scholen bij het invoeren van onderwijs aan hoogbegaafden.

Geïnteresseerde leerkrachten en/of scholen kunnen zich voor het onderzoek aanmelden bij Godor, door een mail te sturen naar godor@fsw.eur.nl. Op verzoek kan na afloop per deelnemende school een analyse van de uitkomsten van de betreffende school gemaakt worden. Het onderzoek loopt tot 1 oktober 2015. 

© Nationale Onderwijsgids