Logo_geologo-vrij72jpg

Het geotechnisch werkveld probeert deze week scholieren te interesseren in de geotechniek. Ruim 4.000 leerlingen uit groep 8 van de basisschool en de brugklas van het voortgezet onderwijs kruipen tijdens verschillende activiteiten in de huid van geotechnici uit bodem-, water- en de geo-informatiesector. Dit meldt het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (KNAG), de organisator van de GeoWeek. 

De leerlingen onderzoeken bijvoorbeeld het water in het slootje naast hun school, gaan op dijkinspectie of maken een digitale kaart. Naast veel expedities staan er ook bedrijfsbezoeken, gastlessen en veldwerk kennis maken met de praktijk van het werkveld van de geografieveldwerk op de planning. Bedoeling is om bij de leerlingen interesse te wekken in de geotechniek. Het werkveld heeft namelijk behoefte aan technisch geschoolde geografen. 

52 brugklassers van HN Werkman College in Groningen gingen onder meer dinsdag op bezoek bij het Waterschap Noorderzijlvest voor een dijkinspectie. Dijkgraaf van Zuiderzeeland Hetty Klavers liet de leerlingen zien dat ze onder NAP niveau wonen, en dat onze dijken dus hard nodig zijn om droge voeten te houden. Daarna gingen de leerlingen buiten zelf een dijk onderzoeken. Hun conclusie: "Dit is een matige dijk, daar moet nodig wat aan gebeuren". Gelukkig was het waterschap daar al mee bezig.
 
De leerlingen uit groep 8 van obs De Moolhoek onderzochten daarnaast de bodem van Zeeland. Bodemadviseur Walter Jonkers van de Provincie Zeeland liet zien hoe de leerlingen zelf een bodemprofiel konden uitsteken en wat er precies in de bodem van Zeeland te vinden is.
 
© Nationale Onderwijsgids