Normal_les_klas_leerlingen_juffrouw_docent

Veel Rotterdamse middelbare scholen hebben de afgelopen tijd gesprekken gevoerd met leerkrachten uit het basisonderwijs vanwege het te hoge schooladvies. Zo'n 10 tot 30 procent van de Rotterdamse scholieren begint in september op een niveau terwijl ze niet aan de eisen voldoen. Het schooladvies dat gegeven wordt door de basisschool zou hoger zijn dan het niveau wat de leerling de afgelopen jaren heeft laten zien. Dat meldt het Algemeen Dagblad.

Verschillende middelbare scholen in Rotterdam krijgen in september tientallen leerlingen waarvan het schooladvies te hoog is. “Wij hebben alle basisscholen die zulke adviezen geven gevraagd waarom ze dat doen. 'Wij kijken niet naar cijfers, we kennen dat kind', zeggen ze dan. En: 'Het is zo'n lieve leerling' of 'Hij heeft het echt in zich' zijn dan de reacties”, zegt Marja Minderman van de Hugo de Grootschool. Op deze school starten in september 40 van de 167 leerlingen waarvan het schooladvies te hoog zou zijn.

Zo ook de Christelijke Scholengemeenschap Calvijn. “Ik kreeg te horen dat de werkhouding van die leerling goed is en dat hij met zijn discipline ver kan komen. Maar waarom heeft die leerling dat dan niet laten zien tijdens toetsen?”, zegt Martine Visser van de school. Veel jongeren zouden geplaatst worden op een hoog niveau, terwijl deze leerlingen volgens de richtlijnen op een lager niveau thuishoren.

In onder meer Den Haag, Utrecht en Rotterdam is afgesproken dat de eventuele nieuwe leerlingen ook de cijferlijsten meenemen voor toelating. Volgens de regels mag dit niet, maar de scholen bekijken ook de resultaten van begrijpend lezen, spelling en rekenen van de afgelopen drie jaar. Volgens Daaf van de Wegen, bestuurder van basisschool De Vierambachtschool, geven deze resultaten ook houvast voor de basisscholen. “Het laat zien dat hun advies gebaseerd is op een film, de indruk die een kind jarenlang achterliet, in plaats van een foto: de Cito-eindtoets.”

© Nationale Onderwijsgids