Er is veel te doen omtrent de nieuwe schooladviezen. Sinds dit jaar is het basisschooladvies leidend. Daarom wordt de verplichte eindtoets pas na het geven van het schooladvies gemaakt. Gister werd bekend dat sommige basisscholen een te hoog schooladvies zouden geven, bijvoorbeeld omdat ze zien dat het betreffende kind het wel in zich heeft. Maar de toetsresultaten zouden wat anders laten zien, zeggen de middelbare scholen. De PO-Raad benadrukt dat basisscholen het advies baseren op een weloverwogen beeld, zo meldt de raad.
“Basisscholen hebben geen enkel belang bij het geven van een te hoog advies”, zegt voorzitter van de PO-Raad, Rinda den Besten. “Natuurlijk worden ze soms door ouders onder druk gezet, maar het belang van de leerling staat voor iedere leerkracht voorop.” De voorzitter benadrukt dat de basisscholen het advies baseren op een weloverwogen beeld dat zij van een leerling door de jaren heen verzameld hebben.
Of er daadwerkelijk hogere adviezen worden gegeven door de nieuwe regeling valt nog niet te zeggen. Ook de effecten hiervan kunnen pas later bekeken worden. Volgens de PO-Raad is het ook lastig om zuiver wetenschappelijk onderzoek te doen, aangezien je leerlingen met gelijke scores niet willekeurig over verschillende onderwijstypen kunt verdelen. Een schooladvies gaat niet alleen over de cijfers. De PO-Raad is voor het behoud van gemengde brugklassen, zodat voor laatbloeiers en twijfelgevallen meerdere wegen open blijven. De Onderwijsinspectie verwacht op korte termijn een vergelijking te kunnen maken tussen de schooladviezen van dit jaar en voorgaande jaren.
© Nationale Onderwijsgids
Uit onderzoek blijkt keer op keer dat dat 'weloverwogen beeld' kinderen (autochtoon en allochtoon) uit lagere sociale klassen benadeelt. Goed dus dat er ook nog objectieve toetsing bestaat. Hoeft niet per se CITO te zijn, maar in elk geval een vorm van objectieve toetsing.