Ouders kunnen de ontwikkeling van hun kind stimuleren door gekke dingen te doen met het kind. Deze conclusie trekken onderzoekers op basis van experimenten. Dit schrijft Auris.
Als ouders grapjes maakten of een spelletje 'doen alsof' deden, gaven ze hun kinderen aanwijzingen die lieten zien of het een grapje was of 'doen alsof'. Kinderen vanaf zestien maanden zijn in staat deze aanwijzingen op te pikken en het verschil tussen beide te zien en na te doen. Oudere kinderen tussen de 20 en 24 maanden konden dit ook verbaal nadoen. Dit blijkt uit experimenten van onderzoeker Elena Hoicka van The University of Sheffield (VK).
Uit het onderzoek blijkt hoe belangrijk spelen is voor de ontwikkeling van kinderen. Uit het spelen met elkaar kunnen kinderen aanwijzingen halen voor de interpretatie van grapje of doen alsof. En dat is belangrijk. Elena Hoicka: “Weten hoe je een grapje maakt is belangrijk voor het onderhouden van relaties, het buiten een kader denken en het genieten van het leven. Doen alsof helpt kinderen om nieuwe vaardigheden en nieuwe informatie te leren.”
© Nationale Onderwijsgids