Normal_lunch__eten__kind__kinderen__lunchbox__overblijven__tussenschoolse_opvang

Ieder kind op iedere basisschool in Nederland moet structureel voedselonderwijs krijgen. Dat vinden de initiatiefnemers van de campagne 'Structureel voedselonderwijs voor ieder kind'. De campagne heeft als doel om structureel voedselonderwijs voor ieder kind op de maatschappelijke en politieke agenda te krijgen. De campagne roept daarom op tot het ondertekenen van de petitie voor voedselonderwijs en beoogt het ophalen van meer dan 40.000 handtekeningen voor 16 oktober 2016, Wereldvoedseldag. Dat meldt Centraal Bureau Levensmiddelenhandel.

Uit onderzoek blijkt dat voedselonderwijs op de basisschool helpt bij de ontwikkeling van een gezond en duurzaam voedingspatroon. Kinderen die meer weten over hun voedsel (herkomst, productiewijze, samenstelling of bereiding) hebben een grotere kans op een gezond voedingspatroon. Maar voedselonderwijs is meer dan alleen luisteren. Juist door op structurele wijze kennis te combineren met vaardigheden, zoals koken, samen eten, proeven of groente verbouwen, wordt de impact van voedselonderwijs vergroot.

Jaap Seidell hoogleraar aan de Vrije Universiteit Amsterdam: “Wie wil werken aan een gezonde toekomst, begint bij de kinderen. Want gezonde kinderen hebben minder kans om ziek te worden, verzuimen minder op school en hebben betere schoolprestaties. Door ieder kind op school structureel te leren over een gezonde en duurzame voeding, krijgt ieder kind de kennis die het verdient. Jong geleerd is oud gedaan”.

Er bestaan in Nederland diverse goede programma’s rondom voedselonderwijs. Waar de initiatiefnemers van de campagne zich zorgen over maken is het ontbreken van een structurele inbedding op basisscholen. Want ieder kind heeft recht op de ontwikkeling van vaardigheden die nodig zijn om te kunnen kiezen voor een gezond en duurzaam voedingspatroon. Structureel voedselonderwijs ondersteunt de initiatieven die er zijn, de kinderen, de ouders en de gezonde schoolomgeving. Belangrijk is dat deze structurele inbedding in overleg met het onderwijs en de leerkrachten plaatsvindt.

Initiatiefnemers van de campagne zijn Jaap Seidell, Pierre Wind (kok), Youth Food Movement, de Hartstichting en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel. 

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids