Door de groeiende toestroom van vluchtelingen krijgen docenten steeds vaker te maken met de komst van asielkinderen in de klas. Voor leraren die vragen hebben over onderwijs aan deze groep leerlingen, zoals hoe om te gaan met getraumatiseerde kinderen of wat de beste taalmethodes zijn, is er nu het boek 'Nieuwkomers op school'. Ruim twintig onderwijsexperts vertellen hun visie en geven praktische tips en adviezen. Dit meldt CNV Onderwijs.
Volgens Myriam Lieskamp van CNV Onderwijs, hoofredacteur en co-auteur van het boek, is er nog veel onduidelijk over de mogelijkheden binnen het onderwijs voor vluchtelingkinderen. Dat zou zijn gebleken tijdens een bijeenkomst van de vakbond in juni voor docenten en schoolleiders. Met het boek willen de auteurs kennis en ervaringen delen opdat "niet elke leraar zelf opnieuw het wiel hoeft uit te vinden als er er een vluchtelingkind in de klas komt".
In het boek komen zowel organisatorische als onderwijskundige vragen aan bod. Daarnaast vertellen vluchtelingleerlingen van IMC Weekendschool hun eigen verhalen. Het deel 'Wie ben jij' is bedoeld als hulpmiddel om het gesprek aan te gaan in de klas met en over nieuwkomers. De opbrengsten van het boek worden geheel gedoneerd aan LOWAN, de organisatie die scholen ondersteunt bij eerste opvangonderwijs in primair en voortgezet onderwijs.
Het boek is te bestellen bij Uitgeverij Pica.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids