Logo_download__1_

Op woensdag 21 maart 2018 maken ruim 100.000 basisschoolleerlingen op zo'n 630 scholen in Nederland één minuut lang kabaal op het schoolplein met onder meer toeters en trommels. Samen met kinderen in Afrika, Azië en Latijns-Amerika vragen ze aandacht voor het recht op onderwijs van leeftijdgenootjes met een handicap in ontwikkelingslanden die niet naar school gaan. Dit meldt het Liliane Fonds.

9 van de 10 kinderen met een handicap zijn niet welkom op school. Dat zijn ruim 33.000.000 kinderen wereldwijd. Het Liliane Fonds vindt dit onaanvaardbaar. Want alle kinderen hebben recht op onderwijs. Dit recht is vastgelegd in het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap en voor de Rechten van het Kind én in de Werelddoelen 2030.  
 
Op 21 maart zullen daarom in 30 landen ruim 1600 scholen in actie komen om aandacht te vragen voor deze problematiek. Een van de deelnemende landen is Nederland, waar 108.041 basisschoolleerlingen op 630 scholen dan één minuut lang aan de bel zullen trekken. Met behulp van toeters, bellen én hun stem gaan ze herrie maken op het schoolplein. 
 
Op dezelfde dag lanceert het Liliane Fonds wereldwijd het manifest 'Alle kinderen welkom op school'. Op de OBS De Klimop in Amsterdam zetten de ambassadeurs van het Liliane Fonds, onder wie Jaap Jongbloed, Jetta Klijnsma, Lucille Werner, Minke Booij en Monique Velzeboer, hun handtekening onder dit manifest en ze roepen iedereen op om hun voorbeeld te volgen, want alle kinderen, ook kinderen met een handicap, moeten welkom zijn op school.
 
Het Liliane Fonds en zijn partners willen 'kinderen met een handicap versterken en hun omgeving toegankelijk maken'. Daarbij is onderwijs van cruciaal belang. Daarom is onderwijs een van de belangrijkste focusgebieden. We financieren directe hulp, zoals schoolgeld en leermiddelen voor kinderen, en voorzieningen zoals een hellingbaan en toegankelijke toiletten. En we financieren structurele hulp, zoals trainingen voor docenten, aanpassingen van leermiddelen en voorlichting en bewustwording van beleidsmakers. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids