Kinderen, ouders en docenten hebben het maandagochtend op basisschool ’t Bossche Hart over het ongeluk van vrijdagavond. Daarbij kwamen twee leerlingen van de school om het leven. Zij zaten vóór de zomervakantie nog op de basisschool. Lex Polman van de Borgesiusstiching, waar de basisschool onder valt, noemt deze eerste schooldag na de zomervakantie een ‘bizarre dag’. Dat meldt Omroep Brabant.
Kinderen reageren heel verschillend. De één komt stilletjes binnen terwijl de ander vooral blij is om vriendjes en vriendinnetjes weer te zien. De leerkrachten zijn alert en letten goed op waar de kinderen op aanslaan. Hierbij worden ze volgens Polman bijgestaan door een speciaal team van de GGD dat het ondersteuning biedt.
Herdenkingsplek
Op een centrale plek in de school is een herdenkingsplek voor de twee omgekomen kinderen ingericht. Vandaag gaan ook alle kinderen aan de slag om iets te maken dat op de herdenkingsplek kan komen te staan.
Dezelfde kennissenkring
In de hechte gemeenschap van Bosschenhoofd heeft het verkeersdrama vele mensen geraakt. Veel leerkrachten en ouders behoorden tot dezelfde kennissenkring waar ook de twee omgekomen moeders bij hoorden. Polman vindt het daarom heel knap dat het docententeam meteen na het ongeluk op vrijdagavond heel praktisch is gaan denken over deze eerste schooldag. “Ze schakelden meteen om om te bekijken wat ze voor ouders, kinderen en naar elkaar toe kunnen betekenen.”
Actiestand
Zijn eigen rol noemt Polman vooral ondersteunend. “Hulp mogelijk ondersteunen waar mogelijk.” Hij herkent deze ‘actiestand’ maar al te goed. “Als je langer in het onderwijs werkt, heb je helaas vaker te maken met een kind, een ouder of een leerkracht die iets heel ergs overkomt. Die actiestand went, maar verdriet went nooit”, benadrukt Polman.
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk