Het aantal aanvragen voor het speciaal basisonderwijs in Amsterdam is vorig jaar flink toegenomen. Vorig schooljaar kwam er een vijfde meer aanvragen van reguliere scholen binnen dan het jaar ervoor. Samenwerkingsverband Amsterdam-Diemen ziet het systeem vastlopen door de snelle toename van het aantal leerlingen in het speciaal onderwijs. Dit meldt Het Parool.
Volgens directeur Joost van Caam van het Samenwerkingsverband Amsterdam-Diemen komen er gedurende het schooljaar normaal gesproken zo nu en dan nieuwe leerlingen binnen. Dan moeten de scholen aan het einde van het schooljaar goed puzzelen voor een plekje. Dit jaar is het zo dat dat in september al een flinke kluif is. “We zitten aan het begin van het schooljaar al op het niveau waar we normaal pas aan het einde van het jaar op zitten.”
Onbevoegd en onbekwaam
Niet alleen in Amsterdam is de grote toestroom een probleem. Ook de rest van het land ziet het aantal leerlingen in het speciaal onderwijs toenemen. Dit komt volgens Van Caam onder meer door de aanhoudende lerarentekorten. En de leraren die voor de klas staan zijn minder bevoegd en bekwaam dan voorheen, waardoor er sprake is van een verminderde onderwijskwaliteit. Minder bekwame docenten hebben niet geleerd om te gaan met leerlingen die op een ander tempo dan de rest leren en daardoor worden die leerlingen sneller verwezen naar het speciaal onderwijs.
Van Caam denkt ook dat de coronapandemie voor ontwikkelingsachterstanden heeft gezorgd. Kinderen die nu in groep 1 zitten kunnen soms nog niet goed praten, zijn niet zindelijk of hebben moeite met sociale contacten. Scholen kunnen deze achterstanden niet altijd opvangen.
Door: Nationale Onderwijsgids / Johanne Levinsky