Leerlingen die goed kunnen leren en leerlingen die meer moeite hebben met leren, daarvan dreigt het verschil nog groter te worden als basisscholen oefensoftware in gaan zetten zonder daar goed over na te denken. Daarvoor waarschuwt de Onderwijsraad. Leraren gaan niet altijd goed om met digitale oefenprogramma’s die zich aanpassen aan het niveau van de leerling. Duizenden scholen maken gebruik van deze oefensoftware. Het risico is dat kinderen op een te laag niveau blijven zitten en minder leren. Dat meldt RTL Nieuws.
De Onderwijsraad waarschuwt voor het feit dat kinderen onvoldoende leren op deze manier. Dat risico geldt vooral voor kinderen waarbij het leren niet vanzelf gaat. Kennisnet wees laatst al op het gevaar dat de leerkracht de regie verliest. De leraar bepaalt niet langer of de leerling het goed doet, maar de computer gaat daarover.
Lager niveau
Een ander gevaar is dat het computerprogramma kinderen onterecht op een lager niveau plaatst. Als het antwoord op een vraag bijvoorbeeld 10.000 is en het kind plaatst in plaats van een komma een punt dan is het antwoord fout volgens de software. Een leraar zou het antwoord nog goed rekenen, maar wel aangeven dat je een punt moet gebruiken.
“Het grootste risico is dat leraren denken dat ze niets meer hoeven doen”, aldus John Nouwens van uitgeverij Malmberg. “Je kunt kinderen niet achter een computer zetten en denken dat het vanzelf gaat.”
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk