Nederlandse kinderen krijgen tegenwoordig voor alles een diploma. Zo hebben de kinderen van Ton Koene een pietendiploma, een ponydiploma en ook nog een bioscoopdiploma. In een ingezonden brief in de Volkskrant vreest hij dat die generatie niet meer weet hoe het is om je best te doen voor een diploma. In De Nieuws BV vertellen leraar en pedagoog Marcel van Herpen en opvoedkundige en psycholoog Tischa Neve dat het constante belonen van kinderen ze niet veerkrachtig maakt. Dat meldt NPO Radio 1.
Volgens Van Herpen is het belonen en bestraffen van gedrag een lange traditie. Volgens de leraar is het lange tijd het idee geweest dat door goed gedrag te belonen en slecht gedrag te bestraffen, de rest wel zal volgen. Het systeem slaat volgens hem alleen nu al wel een tijdje door.
Teleurstellingen ervaren
Het constante belonen en het afhouden van straffen leidt volgens Van Herpen dat kinderen veel minder veerkrachtig zijn. Juist als kinderen teleurstellingen ervaren en door ervaringen op te doen, worden kinderen veerkrachtig. “Niet door belonen wat ze goed doen, maar door ze in het echte leven te laten stappen”, aldus Van Herpen.
Zelf verantwoordelijkheid nemen
Het ontbreken van die veerkracht komt volgens Neve ook door de zogenaamde curling-of helikopterouders. “We willen onze kinderen alles uit handen nemen, en dat is vaak goedbedoeld, maar hierdoor leren ze niet voor zichzelf op te komen. Daar worden ze niet veerkrachtig van.” Neve adviseert ouders dan ook om kinderen zelf verantwoordelijkheid te laten nemen.
Successen wel vieren
Kinderen hoeven dus niet continue beloond te worden met een diploma, maar successen mogen uiteraard wel gevierd worden. “Als iets gelukt is, dan mag je daar ook gewoon blij mee zijn.”
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk