Dit jaar zijn er drie Nederlandse winnaars die voor hun Erasmus+ project een prijs in de wacht slepen: ROC Midden-Nederland (categorie mbo), Tabijn (categorie primair onderwijs) en Pallas Athene College (categorie voortgezet onderwijs). Zij ontvangen allen een European Innovative Teaching Award (EITA) voor een vernieuwend onderwijsproject. De EITA is een jaarlijks initiatief van de Europese Commissie om innovatieve, interactieve en inclusieve onderwijs- en leerpraktijken in het zonnetje te zetten. Dat meldt Nuffic.
Het thema van de vierde EITA-editie is ‘Welzijn in scholen.’ Elk winnend project heeft het thema welzijn, well-being, op een vernieuwende manier benaderd. Zo draaide het project van ROC Midden-Nederland , VITALity for the future, om positieve gezondheid en preventieve zorg. Tabijn ging aan de slag met de omgeving en inrichting van de klaslokalen en Pallas Athene College werkte met het HILS-project aan een gezonde én inclusieve leefstijl in de school.
Verbeteren van welzijn
Het project VITALity for the future van ROC Midden-Nederland is een samenwerkingsproject dat zich richt op het verbeteren van welzijn via het beroepsonderwijs. De nadruk ligt hierbij op positieve gezondheid en preventieve zorg. Het project ontwikkelt curricula om holistisch welzijn te bevorderen. Denk aan mentaal welzijn, gezondheid, voeding, beweging en vrije tijd. Er zijn verschillende materialen en trainingen ontwikkeld om leerkrachten hierin te ondersteunen. Dit zorgt voor een blijvende impact op zowel de studenten als de docenten.
Onderwijs en zorg verbeteren
Tabijn richtte zich op het verbeteren van onderwijs en zorg in Nederland door te leren van scholen in Denemarken. Het project legde de nadruk op samenwerking. Zo namen leerkrachten en schoolleiders deel aan “job shadowing” om pedagogische inzichten te verzamelen. Centraal stond het integreren van speel- en buitenruimtes in de pedagogie en het bevorderen van de gezondheid en het welzijn van kinderen.
Gezonde, inclusieve levensstijl
Het HILS-project van Pallas Athene College bevorderde een gezonde, inclusieve levensstijl op scholen. Het project had twee doelen. Ten eerste: het verkennen van gezond leven door middel van activiteiten. Ten tweede: ervoor zorgen dat gezonde levensstijlen toegankelijk zijn voor mensen met een lager budget. Zo werd in het project ook ingegaan op sociaaleconomische status, opleiding en etniciteit.
Met de EITA-awards worden onderwijsvernieuwingen beloond die tot stand zijn gekomen met steun van de Europese Unie, vanuit het programma Erasmus+. De prijzen wordt ieder jaar uitgereikt aan projecten van Erasmus+ die met succes zijn afgerond. Bij het selecteren van de winnaars zijn de Nationale Agentschappen van Erasmus+ nauw betrokken.
Door: Nationale Onderwijsgids