Van 25 januari tot en met 25 februari aanstaande is er de e-learning Poëzie in de jeugdliteratuur te volgen. Cubiss trapt deze digitale lessen af tijdens de Poëzieweek die van 25 tot en met 31 januari plaatsvindt. De bedoeling is om geïnteresseerden te inspireren om poëzie in te zetten voor kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar. Dat meldt Leesplein.
Poëzie wordt niet altijd meteen erg positief beoordeeld. Mensen vinden vaak dat er moeilijke woorden in staan, dat de teksten vaag zijn en de onderwerpen niet interessant. Een behoorlijk misverstand, zo vinden de bedenkers van de e-learning. Zij willen door middel van de digitale lessen juist laten zien dat poëzie de fantasie en creativiteit van kinderen op een speelse manier prikkelt. Anders dan bij andere teksten gaat het bij poëzie vooral om beeld, gevoel, ritme en klank. Voor kinderen draagt poëzie op een positieve manier bij aan hun leesontwikkeling. Zo vergroot het onder meer hun woordenschat.
Om kinderen meer met poëzie in aanraking te laten komen, staan er in de e-learning diverse vragen centraal waarop deelnemers antwoord krijgen. Zo komt ten eerste aan bod wat kinderpoëzie is en hoe gedichten in de klas kunnen worden gebruikt. Ook hoe er gefilosofeerd kan worden met kinderpoëzie en hoe poëzie met kinderen gemaakt kan worden, wordt behandeld tijdens de lessen. De e-learning Poëzie in de jeugdliteratuur is te volgen op de pc, tablet of laptop. Deelnemers kunnen zelf kiezen op welk tijdstip ze de lessen volgen.
De e-learning is speciaal ontwikkeld voor leescoördinatoren, leerkrachten, studenten en docenten van de pabo, leesconsulenten, mediacoaches en ouders die helpen in de schoolbibliotheek. De digitale lessen zijn gratis te volgen. Deelnemers wordt verzocht zich voor 15 januari aanstaande aan te melden via het aanmeldformulier op de website van Cubiss.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids