Normal_rss_entry-393252

De uitdrukking 'Drank maakt meer kapot dan je lief is', die bekend werd dankzij een Postbus 51-campagne, krijgt een plekje in het woordenboek Van Dale. Dat heeft hoofdredacteur Ton den Boon gezegd in het NPO Radio 5-programma Volgspot. Deze antialcoholcampagne van Postbus 51 liep in de jaren negentig enkele jaren.

"Door de kracht van herhaling zijn deze uitdrukkingen bijna spreekwoorden geworden", aldus Den Boon. "Ze zijn zo algemeen geworden dat ze na jaren nog steeds gebruikt worden."

De letterkundige merkt op dat er ook na drie decennia nog steeds variaties worden gebruikt die op geen enkele manier meer refereren aan de oorsprong van de zinsnede. "Ik zag een aantal maal 'sociale media maakt meer kapot dan je lief is." De uitdrukking is een onderdeel geworden van het Nederlands", aldus Den Boon.

Bron van slogans

Het wordt overigens niet de eerste Postbus 51-slogan die een plekje in de Van Dale krijgt. Eerder werd ook de uitdrukking 'Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker' opgenomen in het woordenboek, die veelvuldig gebruikt werd voor spotjes over de Belastingdienst.

Een andere slogan die op de nominatie staat voor een plekje in de Van Dale is 'Een beter milieu begint bij jezelf'. "Maar het blijkt heel lastig om dit soort spreekwoorden goed te beschrijven", bekent de hoofdredacteur.

Postbus 51 was een Nederlandse overheidsorganisatie die tot 2012 fungeerde als centraal loket waar burgers terechtkonden met vragen over de rijksoverheid. Via kranten, radio en televisie werden campagnes uitgerold om bepaalde boodschappen onder de aandacht van de burgers te krijgen. Bij het postkantoor konden mensen folders halen over diverse onderwerpen, zoals het milieu, alcoholisme of vrouwenemancipatie.

Door: ANP