"Het aantal kinderen tussen 6 en 16 jaar dat geen zwemdiploma heeft, stijgt. Begin 2025 worden de uitkomsten verwacht van het onderzoek naar het herinvoeren van het schoolzwemmen in Nederland. Een fantastisch voorstel, want dit zorgt voor het vergroten van de zwemvaardigheid van jonge kinderen. Vooral voor kinderen met een migratieachtergrond is dat belangrijk." Dat zegt Mieke Cotterink van VeiligheidNL.
"De stijging van kinderen zonder zwemdiploma is het grootst onder de kinderen met een migratieachtergrond. Juist deze kinderen zijn al vaker slachtoffer van een verdrinkingsongeval. Dat komt doordat kinderen en ouders met een migratieachtergrond zich vaak onvoldoende bewust zijn van de risico’s van water, vooral de groep die nog maar kort in Nederland woont. Ouders zijn zelf minder opgegroeid met water en leren zwemmen. Hierdoor onderschatten zij vaak de gevaren van water en overschatten hun eigen zwemvaardigheid. Daarnaast zijn ze opgegroeid met het idee dat je voor elkaar zorgt en op elkaar let. Jonge nieuwkomers geven dan ook aan dat het veilig is om te zwemmen als zij met anderen zijn", zo stelt Cotterink.
"In Nederland kun je echter er niet vanuit gaan dat anderen altijd op je letten. Daarnaast realiseren Nederlanders zich meestal niet dat (jonge) nieuwkomers vaak onvoldoende zwemvaardig zijn als ze hen bijvoorbeeld uitnodigen voor een zwemfeestje of om samen te gaan zwemmen in een rivier, recreatieplas of zwembad.
Belang van zwemles
Vooral voor deze risicogroep is het daarom heel belangrijk om voorlichting te geven over het belang van zwemles en – nog belangrijker – om te zorgen dat zwemles toegankelijk is voor iedereen. Schoolzwemmen is hiervoor een uitstekende oplossing", besluit Cotterink.
Door: Nationale Onderwijsgids