HEERLEN - Emmy Vrieling promoveert vandaag aan de Open Universiteit op haar onderzoek 'Promoting self-regulated learning in primary teacher education', waarin zij ingaat op de vraag hoe pabo-studenten het beste kunnen leren.
Studenten die hun leerproces zelf kunnen sturen, zijn succesvoller dan studenten die deze optie niet hebben. Dit bleek al uit recente studies, maar was nog niet onderzocht op pabo's. Vrieling voerde daarom een literatuurstudie uit en ontwikkelde aan de hand daarvan een model met ontwerpprincipes die lerarenopleiders moeten ondersteunen bij de invoering van zelfgestuurd leren. Leraren in opleiding die meer zelf kunnen sturen hebben beschikking over meer metacognitieve leervaardigheden en hebben meer zelfvertrouwen.
Het is daarom van belang dat lerarenopleiders de kennis stapsgewijs overdragen, metacognitieve vaardigheden bijbrengen en voorbeelden laten zien van de gewenste methodes. "Een goed voorbeeld hiervan is elkaar feedback geven", aldus Vrieling. Studenten moeten volgens haar de mogelijkheid krijgen het eigen werk te beoordelen. Ook benadrukt ze samenwerking tussen studenten, zodat zij van elkaars vaardigheden kunnen leren.
Vrieling heeft aan de hand van model met algemene principes een assessment-instrument ontwikkeld, dat handvatten biedt voor de toepassing van deze principes. Hoewel dit instrument specifiek is ontwikkeld voor lerarenopleiders van pabo-studenten, kunnen alle docenten in het hoger onderwijs er gebruik van maken.
© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem
Voorbeelden laten zien van gewenste methodes helpt mij - als student - goed. Ik heb nu les van een onderwijskundige die zelf ook doceert op de manier die ze aan ons doceert (zij leert ons lesgeven en ze doet dat zelf met werkvormen d