Scholen moeten meer aandacht besteden aan de gewelds- en oorlogsbeelden waarmee kinderen in aanraking komen via sociale media, zo vindt bijzonder hoogleraar Mediaopvoeding Peter Nikken. ‘Scholen moeten kinderen ook leren omgaan met wat er in het wereldnieuws gebeurt.' Daarom moet er meer actueel onderwijsmateriaal ontwikkeld worden. Dit meldt Kennisnet.nl naar aanleiding van uitspraken van Peter Nikken in de nieuwste online brochure van Mijn Kind Online: ‘Kinderen en oorlog in de sociale media.’
NOG
Hoogleraar: geweldsbeelden sociale media moeten behandeld worden op scholen
-Het is van belang dat ouders en leerkrachten gewelds- en oorlogsbeelden ter discussie stellen, aldus Nikken. Want, ‘kinderen die vaker geweld bekijken, gaan geweld accepteren als iets gewoons. Ze ontwikkelen minder empathie.’ De onderwerpen zijn echter goed te bespreken in de klas, en Nikken pleit er dan ook voor dat dit (weer) gebeurt. In de jaren tachtig was er op scholen aandacht voor mediawijsheid. De kinderen leerden toen via de serie ‘Anders TV kijken’ van de schooltelevisie over de media en wat er in de wereld gebeurde. ‘In feite zijn die lessen nog steeds waardevol, alleen zijn nu de sociale media erbij gekomen.’ Het is daarnaast ook gewoon een taak van scholen, aldus de hoogleraar, dat ze kinderen leren omgaan met wat er in het wereldnieuws gebeurt.
Er bestaan geen speciale lessen op het gebied van oorlog en sociale media. Stichting Nieuws in de klas is de enige aanbieder van materialen op het gebied van het bediscussiëren van gewelds- en oorlogsbeelden. Zij leveren echter alleen een lessuggestie over het praten over schokkende nieuwsfoto’s. Ook hebben ze een algemene handleiding voor docenten uit het primair en voortgezet onderwijs gemaakt om met nieuws in de klas om te kunnen gaan. Dit is echter niet genoeg wat Nikken betreft. ‘Van mij mag het onderwijs meer doen, het zou een verbetering zijn als er meer actueel onderwijsmateriaal wordt ontwikkeld.’
© Nationale Onderwijsgids