(Novum) - Nog te veel leraren staan ongemotiveerd voor de klas en dat moet veranderen, vindt de VVD. Het kabinet steekt weliswaar veel geld in de verbetering van leraren, maar het is de Tweede Kamer niet duidelijk of deze 1,2 miljard euro ook werkelijk daaraan wordt besteed.
De Rekenkamer heeft op initiatief van de VVD een methode ontwikkeld om te kunnen meten in hoeverre de kwaliteit verbetert. Op die manier hoeft er in 2020 geen enkele leraar meer slecht of ongeïnspireerd bezig te zijn, stelt VVD-Tweede Kamerlid Pieter Duisenberg. Hij gaat woensdag in een debat bepleiten dat deze methode wordt ingevoerd.
Er valt volgens hem veel te verbeteren aan de kwaliteit van leraren, bijvoorbeeld via beoordelingsgesprekken. Het gaat op de lerarenopleidingen al mis, vindt de VVD'er. Daar worden de leraren in spé niet voldoende klaargestoomd om in te spelen op verschillen in de klas.
Een belangrijke reden waarom leraren 'op de lopende band lesjes afdraaien' is omdat het leraarschap in Nederland meer lopendebandwerk is dan elders: meer lessen per week aan meer verschillende, en vollere, klassen dan gemiddeld in Europa. Leraren In Actie voert momenteel actie voor 20 lessen per week per fulltimer, dat zou een goede eerste stap kunnen zijn richting meer kwaliteit.