Stichting Lezen organiseert op 2 oktober in Utrecht een studiemiddag voor docenten over succesvol leesonderwijs. In de schoolpraktijk blijkt dat het de nodige inspanning kost om alle leerlingen aan het lezen te krijgen. Dit vereist niet alleen een vaardigde en enthousiasmerende docent, maar ook een divers en motiverend tekstaanbod. Ook is het belangrijk om de kinderen voor te lezen en de gelegenheid te bieden tot vrij lezen. Dat meldt Stichting Lezen.
De studiemiddag zoomt onder meer in op een factor van succesvol leesonderwijs: spreken over teksten. Volgens Stichting Lezen biedt het een belangrijke toegevoegde waarde om in de klas met elkaar te spreken over wat er gelezen wordt. Tijdens de studiemiddag komt niet alleen recente achtergrondinformatie over leesbelang aan bod, ook worden er een twee plenaire presentaties gegeven: 'Leren en lezen: aandacht voor uitvallers en laatbloeiers in het beroepsonderwijs' en 'Lezen en leesbeleid op het Vakcollege Amersfoort. Daarnaast worden er praktische workshops gegeven over spreken over teksten.
De middag wordt afgesloten met een optreden van Mel Wallis de Vries, jongerenboekenschrijver. Meer informatie over de studiemiddag en het aanmeldingsformulier is te vinden op de website van Stichting Lezen.
© Nationale Onderwijsgids