Normal_normal_ipad1

Leerlingen ervaren een steeds grotere sociale druk op school om de nieuwste gadgets of merkkleding te hebben die zij zien in vlogs. Hierdoor worden steeds meer jongeren en hun ouders in de geldproblemen gebracht. Steeds meer scholen zouden aan de bel trekken omdat vloggers echt een probleem vormen. Nibud en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten willen dat meer scholen financiële educatie gaan bieden. Zij roepen gemeentes op hieraan een bijdrage te leveren. Dat meldt Metro.

“Neem Enzo Knol met 800.000 volgers. Alles wat hij heeft, willen de leerlingen ook. Het is een nieuwe manier van reclame maken. Vloggers zouden hier eigenlijk mee moeten oppassen”, zegt Anne Struik van Diversion en projectleider van MoneyWays, een lesprogramma van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) en Diversion. Leerlingen zouden maar lastig kunnen omgaan met de verleidingen. Volgens Struik een heus probleem bij de huidige generatie. De jongeren zouden onder groepsdruk lijden, in zowel arme als rijke milieus. “We horen van docenten dat leerlingen hun ouders onder druk zetten om de nieuwste iPhone te kopen, terwijl zij niet eens het schoolgeld kunnen betalen”, stelt Struik.

De sociaal-emotionele druk zou hoog zijn bij de jongeren. De jeugd stelt dan ook steeds hogere normen en iedereen wil en moet daaraan voldoen, anders vallen ze buiten de groep. Met het programma MoneyWays proberen jonge rolmodellen aan de hand van eigen ervaringen in de klas te praten met scholieren tussen de 14 en 20 jaar over de taboes rondom geld. “Het wordt door docenten echt als probleem gezien, maar ze vinden het zelf lastig hierover te praten. Door het spreken met rolmodellen voelen de leerlingen zich eerder op hun gemak om hun verhaal te doen in de klas”, aldus Struik.

© Nationale Onderwijsgids