Leerlingen zouden in werkstukken schrijven dat buitenlanders banen inpikken en dat het land vol is. De leerlingen zouden rechtsextremistische uitspraken gebruiken. Docenten zouden schrikken van deze verharding van het debat over vluchtelingen, zegt Rob Hommen van de Algemene Onderwijsbond (AOb). Dat meldt RTL Nieuws.
De onderwijsbond heeft op verschillende gesprekken gehad over radicalisering op scholen. “Het ergste voorbeeld dat ik hoorde was 'buitenlanders moeten het land uit, ze nemen onze banen en huizen in'. Dat werd in een werkstuk ingeleverd bij een docent van allochtone afkomst”, zegt Hommen. Docenten moeten laten weten dat dit soort uitlatingen niet door de beugel kunnen en hierover in gesprek gaan met de leerlingen, vindt Hommen. “Iedereen mag zeggen wat hij vindt, maar beargumenteer dat dan ook.”
Het zou voor veel leerkrachten lastig zijn om zo'n gesprek aan te gaan met de leerlingen. De docenten zouden er het meeste moeite mee hebben als scholieren stellingen innemen die tegen de waarde en normen van de docent indruisen. “Dan vinden ze het moeilijk om professioneel te blijven en er geen waardeoordeel aan te hangen”, aldus Hommen. De uitspraken van de leerlingen zouden vaak komen doordat ze bang zijn voor het onbekende, ze kennen de vluchtelingen niet. Wanneer vluchtelingenkinderen op scholen integreren en de andere leerlingen hen leren kennen, leren ze elkaar ook eerder accepteren, zegt Hommen.
© Nationale Onderwijsgids