Logo__cid_bc6869fcb2bc43d48f7770f63ad9d39f_fleurpc

“Toch schandalig dat huisvesting niet is opgenomen in het advies van #Onderwijs2032” kwam afgelopen week naar boven tijdens een discussie.

De afwezigheid van specifiek de term huisvesting is niet gek. Al is het belang van huisvesting groot, het belang is lang niet zo groot als een team met gepassioneerde docenten die zich iedere dag weer inzetten voor onderwijs dat past bij de doelgroep. Daarnaast gaat het advies over de inhoud van het onderwijs van de toekomst. Voor huisvesting geldt, nu én in 2032 hetzelfde: de vorm van de huisvesting dient de inhoud te volgen en daarvoor passend te zijn. En passende huisvesting voor onderwijs, wat is dat dan precies?

Onderwijs kent, globaal gezien, drie doelen: kennisoverdracht, persoonlijke ontwikkeling en deelname aan de maatschappij. De reacties op #onderwijs2032 waren breder en opgedeeld in vijf thema’s. Aan de hand van deze thema’s worden hieronder aanknopingspunten voor onderwijshuisvesting gekoppeld.

Dynamiek in de samenleving

De wereld om ons heen verandert en het woord flexibel wordt al snel in de mond genomen. Voor huisvesting is flexibiliteit ook een eis: je wilt je onderwijs geven in een ruimte passend bij je beoogde activiteiten van vandaag en morgen. Flexibiliteit heb je in diverse maten: van schuifwanden tot de mogelijkheid om het gebouw opnieuw in te delen. Belangrijk is dat het echter niet blijft bij de algemene term, maar dat flexibiliteit verder gedefinieerd wordt.

Persoonsvorming

Door met een creatieve blik te kijken naar de beschikbare vierkante meters ontstaat stapsgewijs een functionele en realistische verdeling en ontstaat ook ruimte voor allerlei keuzes: ateliers, sportfaciliteiten en toneel kunnen gerealiseerd worden en waar nodig multifunctioneel gebruikt worden. Door meer te realiseren dan een gangenstelsel met lokalen, ofwel een gedifferentieerde leeromgeving, ontstaan levendige scholen waar het individu van de toekomst gevormd wordt en zich optimaal kan ontplooien en werken aan zijn of haar talenten. En dat kan zelfs binnen de exploitatie- en onderhoudskosten.

Maatschappelijke toerusting

Al vroeg kunnen leerlingen betrokken worden in of bij de maatschappij, door als school een link te zoeken met de buurt en andere partners. Door de school meer onderdeel te laten zijn van de maatschappelijke omgeving wordt de verbinding van de leerlingen met die omgeving ook sterker. Ook kunnen hierdoor maatschappelijke functies voor een breder publiek eenvoudig toegankelijk worden via scholen. Zoals bij de ontwikkeling van brede scholen en integrale kindcentra, maar ook door bedrijven te betrekken bij een onderwijskundig concept.

Condities voor goed onderwijs

In de huisvestingswereld staat ‘Frisse Scholen’ als een blok, een handige richtlijn voor het creëren van het beste klimaat in de breedste zin van het woord. Maar nog belangrijker is de vrijheid die aan betrokkenen gegeven moet worden om te wennen aan iets nieuws en om een eigen bijdrage te leveren aan het onderwijs. Ruimte en tijd zijn kernwoorden bij het doorvoeren van onderwijsvernieuwing, zowel in het originele gebouw waar de visie ontstaat als in het gerenoveerde of nieuwe gebouw waar de onderwijsvisie omarmd wordt.

Aanpak van het curriculum

En als laatste creëert huisvesting een situatie waarin o.a. samenwerken, projectmatig werken, gedifferentieerd leren en groepsoverstijgende programma’s gerealiseerd kan worden. Een leerplein per bouw, thematische hoeken of teams op maat kunnen een antwoord geven aan de onderwijsvisie en samenwerking faciliteren tussen leerkrachten en tussen leerlingen.

Op het gebied van onderwijshuisvesting, en daarmee ook op het gebied van het onderwijs zelf, zijn al ontzettend veel scholen op de goede weg. Het realiseren van nieuwbouw of de middelen ontvangen voor renovatie biedt veel kansen om naast technische aanpassingen ook functionele aanpassingen door te voeren. En wie weet ondersteunt de vorm de inhoud en fungeert uw huisvesting als katalysator richting passend en toekomstig onderwijs in 2032.

Schroom niet om contact op te nemen voor ondersteuning en advies bij het vertalen van uw visie op toekomstig onderwijs naar een passend huisvestingsconcept, gedegen beleid of een uitdagende aanbestedingsstrategie. Meer informatie over M3V en onderwijshuisvesting is te vinden op www.m3v.nl

(Dit is een advertorial)