VHTO organiseert Girls' Day en wil vak digitale vaardigheden in curriculum

Duizenden meisjes tussen de 10 en 15 jaar bezoeken vandaag online een bèta-, tech- of IT-bedrijf. Zo maken de meisjes kennis met deze sectoren. Dat vergroot de kans dat ze straks doorleren en gaan werken in deze sector. Meisjes en vrouwen zijn nog steeds ondervertegenwoordigd in het technisch en IT-onderwijs en beroepen in deze sectoren terwijl voor het oplossen van de grote vraagstukken van onze maatschappij kennis van techniek en IT onontbeerlijk zijn. Deze Girls’ Day wordt jaarlijks georganiseerd door VHTO Expertisecentrum genderdiversiteit in bèta, techniek en IT. Dit meldt VHTO.

Girls’ Day is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij duizenden meisjes bedrijven bezoeken in de bèta, techniek en IT sector. Organisator VHTO koppelt scholen aan bedrijven in de buurt. De meisjes maken zo laagdrempelig kennis met wat bèta, techniek en IT allemaal te bieden heeft, ze ontmoeten vrouwelijke werknemers en krijgen daardoor een bredere kijk op hun eigen mogelijkheden. Dit jaar vinden de bezoeken online plaats.
 

Klimaatverandering

De kick-off van Girls’ Day staat dit jaar in het teken van klimaatverandering en heeft als thema “Staying Cool: Techniek voor de toekomst. Girls’ Day wordt officieel geopend door demissionair minister Van Engelshoven.
 

Petitie voor opnemen digitale vaardigheden in curriculum

Meisjes laagdrempelig kennis laten maken met de verschillende soorten bedrijven en beroepen die de technische sector biedt, is een van de vele maatregelen die nodig zijn om meisjes vaker te laten kiezen voor bèta, techniek en IT. Het is echter nog lang niet genoeg. VHTO lanceert daarom vandaag in samenwerking met FutureNL een petitie met een oproep aan de nieuwe minister van Onderwijs om het vak digitale vaardigheden op te nemen in het curriculum van basis- en voortgezet onderwijs. Schoolkinderen in Nederland krijgen geen structureel en verplicht onderwijs in digitale vaardigheden. Terwijl de wereld almaar verder digitaliseert en steeds meer beroepen nauwelijks uit te voeren zijn zonder computer. 
 
Directeur VHTO Sahar Yadegari: “Digitale vaardigheden zijn voor ál onze kinderen belangrijk maar voor meisjes nog eens dubbel zo belangrijk. Meisjes die regelmatig en structureel onderwijs krijgen in digitale vaardigheden zullen veel sneller kiezen voor een vervolgopleiding of beroep in de technische hoek. Bovendien bereidt het hen beter voor op het doorleren of werken in die sectoren. En dat is keihard nodig. Zowel voor die meisjes zelf als voor ons als land.”
 
Door: Nationale Onderwijsgids