Staatssecretaris Dekker van Onderwijs gaat tijd inruimen zodat de stem van de docenten beter meegenomen kan worden bij het vernieuwen van het onderwijsprogramma Onderwijs2032. Hiervoor wil Dekker een brede verdiepingsfase inlassen die loopt tot november 2016. De staatssecretaris spreekt hier binnenkort met de Tweede Kamer over. Dat melden de PO-Raad en Algemene Onderwijsbond.
Dekker schreef in een brief aan de Tweede Kamer dat het erom gaat dat leraren en scholen in de praktijk met het curriculum kunnen werken en de meerwaarde ervan inzien. Een zorgvuldig proces en voldoende tijd is daarom essentieel, zegt de staatssecretaris. De verdiepingsfase zou moeten bestaan uit twee onderdelen. Als eerste start de Onderwijscoöperatie onder eigen regie een dialoog onder leraren over het advies Ons Onderwijs2032. Naast het advies zelf, is ook de wijze waarop de betrokkenheid van leraren bij de herijking van het curriculum vergroot kan worden onderdeel van de dialoog; evenals de randvoorwaarden die nodig zijn om curriculumontwikkeling in de praktijk te laten werken.
Daarnaast moet onder leiding van een breed samengestelde regiegroep een inhoudelijke verdieping van het advies plaatsvinden. Ook de betekenis van de curriculumherijking voor de aansluiting op het vervolgonderwijs en de lerarenopleidingen maakt onderdeel uit van deze verdiepingsfase. De organisaties krijgen tot 1 november 2016 de tijd. Dan wil Dekker alle uitkomsten naar de Tweede Kamer sturen.
© Nationale Onderwijsgids