Veel leraren weten niet hoe ze hoogbegaafde leerlingen goed kunnen begeleiden in hun leren. In het RAAK-onderzoeksproject van NHL Hogeschool wordt onderzocht of serious gaming ondersteuning kan bieden in het vergroten van kennis over de denkwereld van hoogbegaafde leerlingen, zodat leraren ook deze leerlingen kunnen leren, leren. Dat meldt NHL Hogeschool.
Wanneer een kind hoogbegaafd is heerst regelmatig het vooroordeel dat ze er vanzelf wel komen. Echter, in veel gevallen worden hoogbegaafde leerlingen niet als zodanig gesignaleerd en worden ze aangezien voor lastpakken of passen zich aan de middenmoot van de klas aan. Hierdoor krijgen deze leerlingen niet altijd de juiste begeleiding van leraren en kunnen ze gedemotiveerd raken. Leerlingen kunnen onderpresteren en zich lastig gedragen of zelfs depressief worden. Schooluitval is een verhoogd risico binnen deze groep leerlingen. Hoogbegaafde leerlingen ondervinden vaak motivatieproblemen als het moeite kost om iets voor elkaar te krijgen. Ze zijn gewend om snel resultaat te boeken. Lukt dit niet meteen dan haken ze snel af. Het is daarom belangrijk om ze vooral op het leerproces goed te coachen.
Bert Snippe, leerkracht aan de Groningse Schoolvereniging, afdeling hoogbegaafden licht het zo toe: “Hoogbegaafde leerlingen leren het best top-down in plaats van bottom-up. Begin een rekenles over staartdelingen niet met 28:4 maar met 8208:18”
NHL Hogeschool gaat een serious game ontwikkelen voor zowel leraren als hoogbegaafde leerlingen. Dit doen ze in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen, TU Twente, zeven basisscholen in Friesland en Groningen, WildSea, CEDIN en oudervereniging Pharos. In de game maken leraren kennis met en vergroten hun kennis over de denkwereld van hoogbegaafde leerlingen. De lectoraten Serious Gaming en Duurzame Schoolontwikkeling werken samen met de Pabo en de opleiding Communication & Multimedia Design (CMD) aan de ontwikkeling van deze serious game.
© Nationale Onderwijsgids