Door de lesstof voor proefwerken en tentamens met een quiz te overhoren, kunnen docenten de kennis en leerprestaties van hun studenten spelenderwijs vergroten. Smartaining Solutions uit Vlissingen heeft hiervoor het nieuwe platform QuizStud gelanceerd, waarop docenten zelf quizzen kunnen aanmaken en klassikaal afspelen tijdens de les. Dit meldt Smartaining Solutions.
Hiermee speelt het bedrijf in op de 'gamification' van het onderwijs, waarbij online games worden ingezet om de kennis van grote en kleine groepen studenten op een leuke en interactieve manier te toetsen. Uit diverse Europese en Nederlandse onderzoeken blijkt dat games de betrokkenheid, motivatie en creativiteit van leerlingen bevorderen en dat ze hierdoor de lesstof beter onthouden. Ook maakt deze vorm van onderwijs de opdrachten uitdagender en ondersteunt het de ontwikkeling van nieuwe vaardigheden. In Nederland staan negen op de tien docenten positief tegenover het gebruik van educatieve games in de klas, maar twee derde heeft ze nog nooit gebruikt.
Op www.quizstud.com kunnen docenten zelf quizzen aanmaken met multiple choice vragen en antwoorden. Docenten met weinig tijd of inspiratie kunnen via de QuizStore complete quizzen of vragen downloaden die door collega-docenten zijn gemaakt. Via het forum van de website kunnen ze ook allerlei aanvragen voor speciale quizzen indienen.
De quiz kan in de klas getoond worden via een beamer of smartboard. De studenten geven vervolgens via hun smartphone, tablet of laptop antwoord op de vragen. De studenten zien tijdens de quiz real-time wat hun score en ranking is. Dit verhoogt de motivatie vanwege het competitie-effect. Docenten kunnen op deze manier eenvoudig klassikaal toetsen of hun studenten de leerstof beheersen. Door te putten uit de opgebouwde database met vragen, kunnen ze vervolgens tijd besparen bij het samenstellen van tentamens. De quizzen kunnen namelijk eenvoudig worden geëxporteerd naar Word of PDF.
© Nationale Onderwijsgids